KFC krijgt Wakker Dier nu echt achter zich aan

KFC krijgt Wakker Dier nu echt achter zich aan

Wakker Dier heeft al enkele speldenprikjes gegeven, maar de komende tijd gaat de actiegroep de pijlen echt op Kentucky Fried Chicken richten. Een landelijke tv-commercial is inmiddels gelanceerd.

Wakker Dier voert de komende maanden actie tegen Kentucky Fried Chicken, dat door Wakker Dier voor de gelegenheid is omgedoopt tot ‘Kentucky Fried Plofkip’ (KFP). KFC is het nu het mikpunt omdat de keten steeds groter wordt in Nederland.

Volgens de organisatie is de Amerikaanse keten één van de laatste grote bedrijven die de kipsoort nog verkoopt. ‘KFC verkoopt gepaneerde plofkip, in grote hoeveelheden en tegen heel lage prijzen. Veel dierenleed dus’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De actie tegen KFC is niet nieuw; in 2016 trok Wakker Dier al aan de bel over de vermeende plofkip bij het bedrijf. ‘Dat waren speldenprikjes, met kleine acties op regionaal niveau. Nu pakken we groot uit met aandacht op landelijke tv.’

Parodie op KFC

De reclamecampagne van Wakker Dier is een parodie op de commercials van KFC. Met beelden van knapperige sla en krokante kip verleidt de fastfoodgigant zijn klanten tot de ‘real deal’. Maar volgens Wakker Dier is er weinig ‘real’ aan deze krokante kip. ‘KFC verkoopt gepaneerde plofkip, in grote hoeveelheden en tegen heel lage prijzen. Veel dierenleed dus’, zegt Hilhorst.

Eerder voerde Wakker Dier al campagne tegen de kipnuggets van fastfoodketen McDonald’s. McDonald’s zei in een reactie daarop dat Wakker Dier een ernstig vertekend beeld schetst over hun kip en dat ze zich houden aan de Europese regels.

Europese regels

Ook KFC zegt zich aan Europese regels te houden. Maar volgens Hilhorst zit daar nu juist het probleem. ‘Een kip die aan de minimale welszijneisen voldoet van de EU, ís een plofkip. Wij zeggen ook niet dat KFC iets illegaals verkoopt. Het is onethisch.’ Volgens Wakker Dier groeit een plofkip meer dan 60 gram per dag en bereikt het dier binnen zes weken zijn slachtgewicht.

Volgens KFC gaat het ‘zeer zorgvuldig’ om met de kippen. ‘Wij kopen ons kippenvlees uitsluitend bij gecertificeerde leveranciers die onderworpen zijn aan de strenge kwaliteitscontroles’, aldus het bedrijf in 2016.

Macht van de consument

Wakker Dier kiest ervoor om via een consumentencampagne te proberen snelle actie te forceren. ‘De consument heeft veel meer macht dan de politiek en kunnen sneller schakelen. Als ze niet meer bij KFC kopen, dat zal het bedrijf sneller veranderen.’ Tot nu toe is dat nog niet gelukt. Zowel KFC en McDonald’s verkopen nog steeds dezelfde kip die Wakker Dier als plofkip bestempelt.

Plofkip in de horeca

De actiegroep begon 2012 met zijn acties tegen supermarkten rond de verkoop van wat door Wakker Dier als plofkip wordt omschreven. ‘Hierdoor is de plofkip inmiddels verbannen uit het versvleesschap van de supermarkten. Ondertussen gaat in veel horecagelegenheden de verkoop van plofkip door, met name in fastfoodrestaurants. Wakker Dier blijft campagne voeren totdat ook deze plofkipvrij zijn’, stelt de actiegroep.