Temper zet aan tot trainingen voor horecamedewerkers

Temper zet aan tot trainingen voor horecamedewerkers

Temper wil niet alleen betaald werk toegankelijk maken voor haar flexwerkers, maar ook trainingen verzorgen zodat ze vaardiger worden in het horeca-vak. Daarom herstart de Temper Academy. Temper gaat niet zelf opleiden, maar stimuleert scholing bij haar klanten, de horecaondernemers.

Trainingen van de Temper Academy worden in huis bij horecaondernemers verzorgd. Niels Arntz van Temper legt uit hoe het werkt. ‘Zien we veel vraag naar barista’s in Alkmaar maar worden deze diensten niet ingevuld? Dan overleggen we met een horecaondernemer in Alkmaar of hij niet een barista-training wil verzorgen.'

'Er komen dan misschien 20 mensen op af en deze worden vaardiger in het vak. Vier ervan gaan vervolgens openstaande diensten vervullen bij het bedrijf. Of misschien wel in vaste dienst. Ook goed,’ lacht Arntz, mede-eigenaar van Temper. Voor de deelnemers zijn de trainingen voorlopig gratis, als kickstart na de recente versoepelingen.

De eerste tien workshops sinds de lockdown waren binnen een kwartiertje volgeboekt. Het betrof barista trainingen maar ook algemene trainingen om de hospitality basics, zoals met borden lopen en wijn uitschenken, onder de knie te krijgen.

Arntz beseft dat de horeca voor een enorme uitdaging staat met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. ‘Vooral mensen met vaardigheden zijn schaars. Momenteel zien wij dat er meer aanbod is van werk dan er flexwerkers zijn. Door deze trainingen aan te moedigen hopen we op een groter aanbod van geschoolde mensen, die zelf verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen inzetbaarheid.’

Gemiddelde uurloon bediening

Het gemiddeld geboden uurloon over de hele maand juni in de categorie bediening (ongeacht leeftijd) bedroeg bij Temper 17,05 euro. Sinds vijf juni mag de horeca ’s avonds weer open zijn tot 22 uur, dat was 20 uur. Sinds die datum mogen gasten ook weer binnen plaatsnemen en niet meer alleen op het terras (sinds 28 april).

Arbeidsmarkt in verandering

Om in te spelen op veranderingen in de arbeidsmarkt met meer flexwerk startte Temper eerder al met een aansprakelijkheidverzekering voor haar freelancers die per dienst is af te sluiten en ook is er inmiddels een arbeidsongeschiktheidsverzekering beschikbaar die per shift is af te sluiten door de medewerker zelf.

Lees ook:
De horeca is hard getroffen door de coronacrisis. Ondernemers hadden tijdelijk minder, of geen werk voor het personeel en moeten nu weer volle bak aan de slag. Alleen is het lastig om horecapersoneel te vinden. Behoud van je team is dan essentieel.