Eenvoudig vega(n) koken: verse en allergeenvrije vleesvervangers bieden oplossing

Koken met vleesvervangers kan best een uitdaging zijn. Veel producten zijn voorgegaard en al op smaak, zodat de creativiteit van de chef beperkt wordt. Meatless Farm heeft de oplossing met verse, allergeenvrije vleesvervangers, zodat het nog makkelijker wordt een vega(n) aanbod te creëren.
Lebanese wrap met balletjes van plantaardig gehakt.

Pas in de jaren vijftig van de vorige eeuw is vlees eten iets dagelijks geworden. Daarvoor was vlees een luxe product en werd het niet iedere dag gegeten. Daar moeten we eigenlijk naar terug, vindt Ferry Kamp van Meatless Farm. ‘Wij zijn als producent van vleesvervangers niet tegen vlees. We streven naar kleine veranderingen. Als iedereen één dag in de week het vlees laat staan, heeft dat al een hele grote impact.’

‘In Engeland is onderzocht dat als iedereen een dag in de week geen vlees eet, de CO2-uitstoot met acht procent omlaag gaat. Dat staat gelijk aan 16 miljoen auto’s een dag stil laten staan. Dat toont ook aan dat je écht niet je hele leven op de kop hoeft te zetten om vega(n) te eten.’

Vega(n) in de horeca

Vegetarische en plantaardige gerechten zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. De horeca moet daar wel in mee. Kamp: ‘In groepen of gezinnen is er altijd wel één persoon vegetariër of vegan. Vaak is er ook nog iemand met een allergie. Chefs willen daar wel op inspelen, maar lopen tegen veel beperkingen aan met de standaard vleesvervangers. Dat is echt zonde, want als je het goed doet, kiezen deze gasten juist voor jouw restaurant. Diegene met dieetwensen, van allergie tot vega(n), bepaalt meestal waar de groep gaat eten. Dus juist die gast wil je verrassen, verleiden en weer terugzien.’

Meatless Farm gebruikt geen soja voor haar producten.

De vleesvervangers van Meatless Farm zijn op diverse gebieden anders dan de standaard vleesvervangers. ‘Waar we ons echt mee onderscheiden is de versheid. Veel vleesvervangers zijn voorgegaard, waardoor het niet mogelijk is om er zelf nog echt mee te koken en op smaak te brengen. Dat kan met onze producten wel, die zijn vers.’

Daarnaast gebruikt het bedrijf geen soja. De producten worden gemaakt op basis van eiwitten uit erwten en andere duurzame, allergeenvrije ingrediënten. Betaalbaarheid is tevens een streven. ‘Je kunt als restaurant niet meer vragen voor een vegetarisch broodje hamburger ten opzichte van een gewone hamburger. Terwijl de inkoopprijs vaak wel hoger ligt, dus dan gaat het ten koste van de marge. Die drempel willen wij uit de weg halen voor de ondernemer’, aldus Kamp.

Gezondheid belangrijker dan ooit

Naast de kleinere impact op het milieu, speelt de gezondheid van gasten een steeds grotere rol. Door de COVID-pandemie zijn veel consumenten zich nog meer bewust van de risico’s van ongezond(er) leven. Mensen gaan steeds bewuster om met eten, dus de uitgelezen kans om als horecazaak gezondere alternatieven op de kaart te zetten. ‘Zeker jongeren zijn steeds bewuster van hoe ongezond vlees kan zijn voor de mens en de wereld. Zij staan nog meer open voor alternatieven voor vlees dan wie dan de oudere generaties.’

Meatless Farm heeft zich ten doel gesteld om een leidende speler te worden in plantaardige voeding, om op die manier een wereldwijde bijdrage te leveren aan de manier van eten. Zo willen zij de negatieve impact van het eten en produceren van vlees op gezondheid en de planeet beperken. Het hele assortiment is verkrijgbaar bij Sligro.

Nieuwsgierig? Probeer het plantaardige assortiment van Meatless Farm nu met 35% korting.

allergeenvrije vleesvervangers

Dit artikel is gesponsord door Meatless Farm.