Marcel Joosten nieuwe directeur Friethoes

Marcel Joosten nieuwe directeur Friethoes

Friethoes, het 'verse friet merk' van Nederland, krijgt na 11 jaar een nieuwe directeur. Eigenaren Sebastiaan Hoes en Victor van Veelen dragen de dagelijkse leiding over aan oud-marketing directeur van Van Geloven, Marcel Joosten.

Joosten heeft de afgelopen 25 jaar zijn sporen verdiend in de foodwereld. Zo was hij bijna 10 jaar marketing & innovatie directeur bij Van Geloven snacks, bekend van merken als Mora, van Dobben, Kwekkeboom en de Bourgondiër. Daarvoor was hij o.a. marketing directeur bij Douwe Egberts Retail en marketing manager bij Campina Melkunie.

Frietwinkel in Haarlem

Het afgelopen jaar heeft hij zich grotendeels bezig gehouden met het ondersteunen van een aantal kansrijke en eerlijke start-& scale-ups in de foodwereld. Joosten: 'Ik wil mijn ervaring inzetten voor een jong en sociaal bedrijf met een grote ambitie. Het team van Friethoes heeft ontzettend veel bereikt.'

'Hun verse friet wordt verkocht op honderden festivals en events, in meer dan 500 restaurants en binnenkort ook in de supermarkt. En dat begon 11 jaar geleden met een eenvoudige frietwinkel in Haarlem. Een uit de hand geëscaleerde jongensboek zoals ze het zelf zeggen'.

'Friethoes heeft de mensen, spirit en het product om verse eerlijke friet op grote schaal de nieuwe norm te laten worden. Mijn handen jeuken om samen met het team en onze klanten deze ambitie waar te maken'.

'Friet waar je blij van wordt'

Ondernemers Sebastiaan Hoes en Victor van Veelen blijven actief in Friethoes. Ze zullen zich nu volledig kunnen richten op de strategische koers van het bedrijf en het bewaken van de missie. 'We hebben altijd een heldere missie gehad: We willen het ambacht en smaak terugbrengen als norm in de frietmarkt. Zowel in out of home als in de retail. En eerst en vooral op een leuke en eerlijke manier. Verrassend lekkere friet maken waar iedereen blij van wordt. In de hele keten.'

'Wij maken zelf vaak de vergelijking met de ontwikkeling in de bier, koffie of krokettenbusiness. De vergelijking met de kroketten is misschien nog wel het meest treffend. Ruim 10 jaar geleden was er bijna geen ambacht meer te vinden in de mainstream kroket. Maar door merken als Van Dobben, De Bourgondiër en Oma Bobs, is de huidige norm echt veranderd. De consument is weer gaan houden én betalen voor een goede kroket. Dit is ook met friet aan de hand volgens ons.'

Ambachtelijke friet

'Er wordt nog veel te veel liefdeloze industrie patat verkocht. En er was ook weinig keuze. Maar we zijn dit langzaam aan het omturnen. In de winkelstraten en op de festivals is het al redelijk aanwezig. Ook in restaurants staat al steeds vaker verse ambachtelijke friet op de kaart. We hopen dat we deze trend kunnen doorzetten. Niet in de laatste plaats voor de boeren. Die telen echt veel liever mooie smaakvolle piepers waar ze een eerlijke prijs voor krijgen in plaats van zoveel mogelijk voor de laagste prijs'.

Friethoes

De verse friet van Friethoes is puur natuur, krokant, niet droog en smaakt naar aardappel. Het is echte friet zonder bewerkingen, toevoegingen en andere vreemde fratsen. De ambachtelijke frieten van Friethoes zijn al sinds 2009 verkrijgbaar in de eigen winkel in Haarlem en bij heel veel restaurants door heel Nederland.