ABN AMRO: geld consumenten gaat naar horeca, minder naar winkels

ABN AMRO: geld consumenten gaat naar horeca, minder naar winkels

Consumenten geven nu er minder coronabeperkingen zijn weer meer geld uit in de horeca en aan reizen. Dat gaat ten koste van de uitgaven bij winkels, stellen economen van ABN AMRO die voorspellen dat de detailhandel dit jaar met 1 procent groeit.

De toegenomen concurrentie van andere sectoren is overigens niet het enige probleem, aldus ABN AMRO. Ook de gestegen prijzen van veel producten zorgen ervoor dat consumenten minder vertrouwen hebben en minder bereid zijn aankopen te doen.

Tijdens de coronacrisis zijn daarnaast enkele zwakheden van winkels blootgelegd, zoals de beperkte mogelijkheden om weerstand te bieden aan de opkomst van onlineshoppen. Ook bleken veel winkels te afhankelijk te zijn van een beperkt aantal aanbieders, waardoor ze vatbaarder waren voor verstoringen.

Bovendien zijn er extra onzekerheden ontstaan door de crisis, zoals personeelstekorten en oplopende schulden. De totale belastingschuld van de winkelbranche ging vorig jaar tussen februari en augustus van 1,1 miljard euro naar 1,5 miljard euro. De gemiddelde winkel heeft een belastingschuld van 95.000 euro, rekenen de bankeconomen voor.