Ondernemer berekent duurdere energie vaak niet door aan gast

Ondernemer berekent duurdere energie vaak niet door aan gast

Ondernemers die veel impact ondervinden van de gestegen energiekosten berekenen deze vaak niet door aan hun gasten en klanten. 'De kleinere marges nemen ze even op de koop toe.'

Circa de helft van de getroffen ondernemers berekent niets van de stijgende energiekosten door, en nog eens een derde doet het enigszins of deels. Dit heeft de Kamer van Koophandel onderzocht.

Andere stijgende kosten

Van de ondernemers die aangeven dat ze te maken hebben met gestegen kosten van grondstoffen, materialen en producten, berekent 80% die gestegen kosten wél door. Deels of helemaal. De KVK ondervroeg 1072 ondernemers(niet alleen horeca) in de tweede helft van april.

Duurdere energie doorberekenen

Ruim 4 op de 10 ondernemers geeft aan dat de impact van gestegen brandstofprijzen groot is. Bij gas en elektriciteit is dat circa 3 op de 10. De horeca is een grote afnemer van deze laatste kostenpost. In onze branche zal dit getal dan ook hoger liggen.

Hans Klein Swormink van de KVK, ziet dat ondernemers nu vooral willen blijven draaien. ‘De kleinere marges nemen ze even op de koop toe. Ondernemers kijken nu naar de korte termijn, ze willen overleven, klanten behouden. Omzet is alles, een goede marge komt wel weer, zeggen ze.’

'Hoop op prijsdalingen'

Ondernemers geven verschillende redenen aan voor het niet doorberekenen van prijsstijgingen. Concurrentiepositie, de onmogelijkheid kosten door te berekenen, het ontzien van de klant. En de hoop op prijsdalingen op korte termijn worden vaak genoemd. Sommige horecaondernemers verhogen de prijzen wel na grondige calculatie.