Fabrikanten en groothandelaren 'kunnen' deze producten vaak niet meer verkopen. Maar voor een horecaondernemer zijn deze nog geschikt en voor een gunstige prijs aan te schaffen. Met no waste wil TIPPR voedselverspilling tegen gaan en tegelijkertijd een oplossing bieden voor horecaondernemers die na 2 jaar corona en door de huidige inflatie nu duurder inkopen en daarom steeds minder marge maken.
Leveranciers zoals o.a. Nestlé, Baker en Baker, Zijerveld, Friesland Campina, Hooghoudt en Thijs Thee hebben zich al bij TIPPR no waste aangesloten.
No waste: producten prima te gebruiken
'Alleen al in Nederland verspillen we jaarlijks 2 miljard kilo voedsel', aldus No Waste. 'Het grootste aandeel voedselverspilling vindt plaats bij toeleveranciers van de horeca, bij de boer, teler en fabrikant, de handel, de verwerking (39%) en in mindere mate bij de restaurants (14%).'
'Fabrikanten en groothandelaren hebben vaak beperkt zicht op wat de vraag en het aanbod is. Daarom kunnen ze niet optimaal produceren en inkopen en blijft er veel over dat wordt vernietigd. Daarnaast speelt ook de korte houdbaarheidsdatum mee en zorgen ook beschadigde en verouderde etiketten en verpakkingen ervoor dat producten niet meer te verkopen zijn, terwijl ze vaak nog goed zijn om te gebruiken.'
Aanbod iedere dag ververst
Het aanbod op TIPPR no waste bestaat uit artikelen met een te krappe houdbaarheidsdatum of waar productietechnisch iets niet goed aan is, zoals een verouderde verpakking of een verkeerd label.
De horecaondernemer heeft de mogelijkheid om deze producten tegen hoge kortingen in een paar klikken te bestellen. Het aanbod wordt iedere twee weken ververst en kan de ene dag bestaan uit liters bouillon of honderden croissants en de andere dag uit pakken crème-soep of seizoenbieren.
Leveranciers die overschotten en imperfecte producten over hebben, kunnen deze met toestemming van voedsel en veiligheidsautoriteiten gratis op het no waste platform van TIPPR aanbieden waar horecaondernemers ze vervolgens online kunnen bestellen. Na de bestelling regelt TIPPR dat de producten op de plaats van bestemming worden afgeleverd. Het aanbieden van producten kost leveranciers niets, zij betalen alleen de transportkosten.
De producten die overblijven en niet worden afgenomen door de horeca, worden gedoneerd aan goede doelen zoals onder meer het Leger des Heils. Naast het nieuwe no waste-initiatief gaat TIPPR horecaondernemers van tips voorzien en inspirerende verhalen van andere ondernemers delen. Op deze manier wil het platform onder de horeca meer bewustzijn creëren voor deze zinloze voedselverspilling.