Gelateria Miuz brengt 'het echte Italiaanse ijs' naar Amsterdam

Gelateria Miuz brengt 'het echte Italiaanse ijs' naar Amsterdam

De Italiaan Carlo Petroni is gek op Amsterdam. In 2014 verliet hij zijn thuisland voor een baan als engineer in de olie- en gasindustrie. Recent besloot hij zijn leven volledig om te gooien en nu laat hij de hoofdstad met Gelateria Miuz kennismaken met de 'echte Italiaanse ijssmaken'. 'Geen prefab, maar persoonlijk geselecteerde kwaliteitsingrediënten.'

De keuze voor het ondernemerschap is tweeledig, zo laat Petroni weten aan Misset Horeca. ‘Ik heb meer dan 20 jaar gewerkt in de olie- en gasindustrie, maar besloot om mijn leven volledig om te gooien. Ik heb altijd de ambitie gehad een eigen zaak te openen en ook dat dit in de foodsector moest zijn, want ik ben een Italiaan en houd - dus - van lekker eten.’

Miste kwaliteitsijs

De tweede reden is dat hij in Amsterdam een plek miste waar je terechtkunt voor echte Italiaanse smaken. ‘In de ruim 8 jaar dat ik er nu woon, heb ik de wereld van het eten en drinken een enorme ontwikkeling zien doormaken. Op het gebied van ijs miste ik die kwaliteitsslag echter nog.’

Authentieke Italiaanse smaken

Wat die authentieke Italiaanse smaken zijn? ‘Geen prefab-ingrediënten of smaaktoevoegingen gebruiken, maar persoonlijk geselecteerde ingrediënten met de beste kwaliteit. Ons tiramisu-ijs maken we op dezelfde manier als het dessert wordt gemaakt. Mijn pistache komt van Sicilië en de hazelnoten uit Piëmonte, beide de beste van de wereld.’

Cacao

Zijn chocolade-ijs heeft als basis cacao, die hij importeert via ‘de beste leverancier die Nederland kent’. ‘Daardoor heeft het die echte pure smaak die hoort bij chocolade. Daarnaast zoek ik samenwerkingen met lokale leveranciers. Zo neem ik melk af van een zorgboerderij en komt ook de yoghurt van om de hoek.’

Smaak

Petroni laat weten zijn doel al snel te hebben gerealiseerd. ‘Ik wilde Nederlanders de echte Italiaanse smaken laten waarderen. Amsterdam is heel divers en heeft veel internationaal publiek. Deze mensen kijken minder naar prijs, bij mij betaal je namelijk iets meer dan bij de meeste collega-ijssalons, maar gaan voor smaak.'

Concept begrijpen

Inmiddels waarderen ook de Nederlanders zijn product. ‘Doordat veel meer wordt gereisd, leren mensen smaken van over de hele wereld kennen. Dat zijn ook de gasten die mijn concept begrijpen.’

Verliefd op Italië

Wat volgens de ondernemer eveneens helpt, is dat veel mensen verliefd zijn op Italië. ‘Als je mijn zaak binnenstapt, waan jij je in Italië. Het ontwerp komt van een Nederlands bureau Heinzel / De Vries, maar die heeft het Italiaanse gevoel heel erg goed weergegeven. Wat dat is? Dat is lastig uit te leggen. Een warme sfeer, een vintage-gevoel en veel aandacht voor eten.’

Meer vestigingen

Op termijn ziet hij eventueel mogelijkheden voor meer vestigingen. ‘Het is een kwestie van tijd. 10 jaar geleden was het moeilijk om een authentieke Italiaanse pizza te krijgen in Nederland, inmiddels zijn er tal van goede zaken. De ontwikkeling van ijs zal eveneens op die manier gaan. Ook op plekken buiten Amsterdam.’