Administratie: zelf doen of uitbesteden?

Administratie: zelf doen of uitbesteden?

Het kwartaal is net voorbij en je accountant begint alweer over het aanleveren van de administratie voor de btw-aangifte. Je levert alles aan en binnen een week komt er een lijst retour met de missende documenten. Bijvoorbeeld die bon van een supermarktbezoekje die je inmiddels kwijt bent. Herkenbaar? Dan heb je vast weleens overwogen om je administratie uit te besteden. Maar waar moet je op letten bij het kiezen van een accountant of administratiekantoor?

Allereerst is het verstandig om goed op te letten welke diensten de partij allemaal voor je uit handen neemt. Helpen ze je alleen bij je btw-aangifte of nemen ze ook je volledige debiteurenbeheer en salarisadministratie uit handen?

All-in pakketten

Tegenwoordig zijn er diverse dienstverleners die een all-in pakket aanbieden. Tegen een vast maandelijks tarief leveren zij hun diensten en ontzorgen ze je zoveel mogelijk. Denk hierbij aan digitalisering van de administratieve processen, aanleveren van facturen en kasbonnen, oplevering van jaarrekening en bijbehorende belastingen (inkomsten- en vennootschapsbelasting) en het bespreken van tussentijdse cijfers.

De juiste expertise

Er zijn ontzettend veel accountants en administratiekantoren bij wie je terechtkunt, ongeacht de branche waarin je onderneemt. Maar er zijn ook kantoren die zich specialiseren in een bepaalde sector.

De horeca is een bijzondere branche die je niet kunt vergelijken met andere sectoren”

De horeca is een bijzondere branche die je niet kunt vergelijken met andere sectoren. Zeker niet op administratief en financieel gebied. Als horecaondernemer is het dan ook verstandig om te kiezen voor een accountant met specialistische kennis van de branche. Je zult merken dat daar de kennis van de branche op een hoger niveau ligt en dus beter aansluit bij jouw wensen.

Houd grip op de administratie

Uiteindelijk ben je als ondernemer verantwoordelijk voor het voeren en vastleggen van je administratie. Ook als je het uitbesteedt. Het is dus belangrijk dat je grip houdt op je administratie. Zorg dat je geen achterstanden oploopt en houd minimaal wekelijks een vinger aan de pols.

Om financieel inzicht in je bedrijf te krijgen en te behouden, moet de administratie up-to-date en accuraat zijn. Bijvoorbeeld wanneer je de brutowinstmarge van vorige week wilt weten; de omzetten en alle inkopen moeten dan bekend zijn. Er zijn dienstverleners die je hierin met behulp van een app 24/7 inzicht geven. Het is dan ook mogelijk om je personeelskosten en overige bedrijfskosten te monitoren. Hierdoor ben je als ondernemer in staat om snel in te grijpen als de kosten te hoog worden, of als de omzet achterblijft met de prognoses.

Samen aan je doel werken

Het blijft belangrijk dat je als ondernemer op tijd de juiste gegevens aanlevert, zodat jouw accountant je de juiste informatie terug kan geven. De ideale situatie is dus dat je gezamenlijk aan een doel werkt. En dat is om je bedrijf financieel gezond te houden en waar nodig te verbeteren. Kortom, je administratie uitbesteden ontzorgt en informeert en daardoor ben je als ondernemer in staat de juiste besluiten te nemen op basis van de cijfers.Maar dan is het wel van belang dat je de juiste partij vindt die jou hierbij het beste kan helpen.  

Dit artikel is gesponsord door KHN Rekenwerk