Marktaandeel plantaardig vlees en zuivel in horeca stijgt

Marktaandeel plantaardig vlees en zuivel in horeca stijgt

De inkoop van vleesvervangers in de horeca is meer dan verdriedubbeld tussen 2016-2021 naar een marktaandeel van 5,4%. Het marktaandeel plantaardige opschuimmelk is 26%. Zo'n 1 op de 4 koffies wordt met plantaardige melk besteld. Dit blijkt uit gepubliceerde gegevens van FoodStep, geanalyseerd door ProVeg Nederland.

Het marktaandeel plantaardig in de horeca stijgt, zo blijkt uit onderzoek. Hoewel plantaardige producten zoals vlees- en zuivelvervangers tot voor kort een bescheiden rol speelden in de foodservice, zeker vergeleken met de supermarkten, is er sprake van een inhaalslag. Het marktaandeel van plantaardige producten steeg van 1,4% in 2016 naar 5,4% in Q4 van 2021, wat het op een vergelijkbaar niveau brengt als het marktaandeel in de retail.

ProVeg verwacht dat deze stijgende lijn zich in 2022 zal blijven voortzetten.

Plantaardige zuivel

De kwartaalcijfers voor zuivel geven een vergelijkbaar beeld. Vanaf het begin van de covid-crisis maken zij een diepe duik, die afgezien van een kort herstel in Q3 2021 doorzet tot het eind van 2021. Plantaardige zuivel liet het eerste kwartaal van 2020 nog een mooie groei zien ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Vanaf het tweede kwartaal volgde een flinke dip die voortduurde tot en met de eerste helft van 2021. Daarna zette de groei echter weer in, zodat de tweede helft van het jaar de pre-corona cijfers alweer ruimschoots overtrof.

1 op de 4 cappuccino’s plantaardig

Met name plantaardige room (kookzuivel) en opschuimmelk zijn populair bij restaurants en fastservice (koffiezaken). In 2021 was het marktaandeel van plantaardige zuivel in de horeca bijna 7% en in de fastservice 15%.

Naar verwachting zal de inkoop van plantaardige zuivel in 2022 gestaag blijven toenemen. Plantaardige opschuimmelk - de bekende soja- of havermelk voor in de koffie - spant de kroon met een volume-aandeel van 27%. Martine van Haperen, expert voeding en foodservice bij ProVeg: 'Zo’n 1 op de 4 koffies wordt tegenwoordig met plantaardige melk in plaats van koemelk gedronken.'

Uit de jaarlijkse Misset Horeca Koffie-enquête onder zo’n 1000 horecaondernemers bleek ook al een toename in het gebruik van plantaardige melkvarianten voor cappuccino’s en lattes.

Stijging keuze voor plantaardig

Van Haperen: 'Plantaardige producten in de foodservice staan aan het begin van een enorme groeispurt. Het marktaandeel is nu nog betrekkelijk klein, maar ik verwacht dat dit de komende jaren zal blijven toenemen. Dit past in de algemene trend dat consumenten vanwege milieu, gezondheid en dierenwelzijn steeds vaker voor plantaardig kiezen. Verschillende foodservicebedrijven maken hierin ambitieuze keuzes, zoals cateraar Compass Group die zich tot doel heeft gesteld om in 2025 80% van hun aanbod plantaardig te maken. Of YB, voorheen Yoghurt Barn, dat deze maand zelfs de omslag maakt naar een 100% plantaardig aanbod.'

Foodservicebedrijven die willen meeliften op deze groei doen er volgens Van Haperen goed aan om nu een aansprekend plantaardig aanbod neer te zetten. Enkele tips: 'Zet plantaardige gerechten niet apart op de menukaart, maar bovenaan of tussen de andere gerechten. Onderzoek laat zien dat ze dan ruim 50% vaker besteld worden. Gebruik geen benamingen zoals ‘Vegetarische lasagne’ of ‘Vegan curry’, maar kies aantrekkelijke namen die de herkomst, bereiding en smaak benadrukken. Bijvoorbeeld ‘Siciliaanse lasagne met gegrilde groente’ of ‘Romige Thaise curry’. Een subtiel symbooltje achter de naam volstaat om aan te geven dat het gerecht plantaardig is.'