Nederlandse Horeca Prijzen: Paul's Patatboot Vinkeveen beste cafetaria

Nederlandse Horeca Prijzen: Paul's Patatboot Vinkeveen beste cafetaria

Paul's Patatboot in Vinkeveen is maandagavond 23 januari uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse Horeca Prijs in de categorie cafetaria. De zaak van eigenaar Paul Bouwens liet 't Speuldje in Speuld (tweede) en Family Appelscha (derde) achter zich. 'Met netheid en een goed frietje kun je geld verdienen.'

De telefoon van Paul Bouwens staat dinsdag 24 januari roodgloeiend. Zijn cafetaria is de avond ervoor uitgeroepen tot categoriewinnaar tijdens de bekendmaking van de Nederlandse Horeca Prijzen.

In totaal wint de ondernemer vier prijzen: beste cafetaria van de gemeente Ronde Venen, beste cafetaria van de provincie Utrecht, golden award voor de hoogste waardering en de vakjury-award. ‘Inclusief lovende woorden over mijn ondernemerschap’, aldus de trotse winnaar. ‘Fantastisch, zeker in deze tijd. Ik ben opgegeven, zo vertelde de organisatie mij.’

‘Enige dat ik niet verkoop, is nee’

De patatboot vaart in de zomermaanden op de Vinkeveense plas. Het assortiment gaat echter verder dan friet en snacks. In het assortiment zitten bijvoorbeeld ook oesters, kreeft en champagne. ‘Het enige dat ik niet verkoop, is nee’, aldus Bouwens, die in 2020 eigenaar werd van de boot die een historie heeft van meer dan 50 jaar. ‘Mijn vrouw is een goede chef-kok en ik heb meerdere chefs in huis.’

Frietje met champagne

Met netheid en een goed patatje kun je volgens de ondernemer geld verdienen. ‘Een frietje met champagne is bij mij een gewilde combinatie. In de zomermaanden vaar ik dagelijks en is het een gekkenhuis, maar ook in de winter ben ik beschikbaar. Ik doe bedrijfsfeestjes, leg de boot aan voor verjaardagen en verzorg schalen voor bedrijven.’

Alleen het casco overgehouden

Sinds de overname is de naam veranderd van Patatboot naar Paul’s Patatboot. ‘Ik heb mijn hele leven gewerkt en kreeg de kans het over te nemen. Ik dacht ‘ik doe het gewoon’, al had ik daar best even spijt van toen ’ie aan de kant lag. Ik heb alleen het casco overgehouden en twee ton geïnvesteerd.’

Bakwanden op bootjes

Die investering betekende onder andere een nieuwe keuken, geleverd door De Kuiper in Woerden. ‘Stel het je voor: met bakwanden op bootjes door de sloten van Vinkeveen. Alles moest op maat worden gemaakt en dat is gelukt. Ik denk dat deze prijs me gaat helpen, want ik word de hele dag al gebeld door mensen vanuit heel Nederland. Ze komen in de zomer naar Vinkeveen om Paul’s Patatboot te bezoeken.’

Wie goed doet, goed ontmoet

Bouwens gelooft in het credo: wie goed doet, goed ontmoet. ‘Ik wil bereikbaar zijn voor jong en oud, en arm en rijk. Afgelopen zomer zag ik op het water een groep kinderen, die bleken een dagje uit omdat ze leven in een gezinssituatie met ouders die het financieel moeilijk hebben. Ik heb ze naar de boot laten komen en ze gratis voorzien van een patatje, een drankje en een ijsje.’

Enkele dagen later kreeg hij telefoon van de overkoepelende organisatie. ‘Ze hoorden wat ik had gedaan en vertelden me dat ze met vierhonderd scouts naar het eiland kwamen waar mijn boot ligt en dat ik het eten mocht verzorgen. Betaald! Dat was hard werken, maar ik had het er graag voor over.’

Gasten en vakjury

De Nederlandse Horeca Prijzen zijn in 2019 geïntroduceerd en zijn een initiatief van Vote Company in samenwerking met diverse partners.

Gasten mogen de beste bedrijven per provincie en gemeente aanwijzen door te stemmen en cijfers te geven voor prijs-kwaliteitverhouding en klantvriendelijkheid. Daar komt een top-3 uit voort, waarna een vakjury de landelijke winnaars kiest. Dat gebeurt in meerdere categorieën.