ING: 'Horeca ontkomt er niet aan de prijzen te verhogen'

ING: 'Horeca ontkomt er niet aan de prijzen te verhogen'

De prijzen in de horeca stijgen als gevolg van toenemende kosten zoals hogere inkoop-, personeels- en energiekosten. In 2022 lagen de prijzen al gemiddeld 8,6% hoger dan in 2021. Ook dit jaar zal de horeca de hogere kosten grotendeels moeten doorberekenen aan de gast om onder de streep marge over te houden.

Naast de ondernemersbeloning is er ook geld nodig om te kunnen investeren in bijvoorbeeld het up-to-date houden van de zaak en de opgebouwde belastingschulden als gevolg van corona af te lossen. De verwachting van ING is dat de prijzen in de horeca dit jaar dan ook voor het derde jaar op rij met ten minste 3% stijgen.

'Na een dipje in december vorig jaar zien we in januari op basis van pindata de omzet bij restaurants en cafés weer stijgen.' Vergeleken met januari 2020 (laatste januari voor corona) lag de pinomzet ruim een kwart hoger. Naast meer bezoekers en prijsstijgingen in de horeca is dit ook te verklaren doordat er steeds meer wordt betaald met pin en minder met contact geld.

Bron: ING

Energiekosten grootste uitdaging hotels

Vergeleken met hun Europese collega’s zijn Nederlandse hoteleigenaren een stuk positiever over de economie en hun financiële situatie. Dat is te lezen in de publicatie van de eerste European Accommodation Barometer 2022 door Statista, in samenwerking met Booking.com.

Maar er zijn ook zorgen, de grootste uitdagingen zijn: stijgende energiekosten (80%), de economische omstandigheden (48%) en personeelskosten (42%). Van de Nederlandse hoteleigenaren ziet 89% de energiekosten als grootste uitdaging. Circa vier op de tien hoteleigenaren verwachten een positieve bedrijfsontwikkeling in de komende 6 maanden. Ruim een derde (34%) van de Nederlandse accommodatiebeheerders is van plan de komende 6 maanden meer te gaan investeren dan de afgelopen tijd.

Het beeld voor de gehele horeca is gematigd positief. ING verwacht voor de horeca voor 2023 een volumegroei van circa 5%. Ondanks een historisch laag consumentenvertrouwen zal de vraaguitval in 2023 naar verwachting enigszins worden gedempt door het omvangrijke financiële steunpakket van de overheid voor huishoudens.