Amsterdamse koffiebrander Stean's Beans zorgt voor duurzaamheid in de hele keten

Amsterdamse koffiebrander Stean's Beans zorgt voor duurzaamheid in de hele keten

Bij Stean's Beans gaan ze verder dan alleen het branden van goede koffie voor de horeca. Eigenaar Stean Fasol beseft dat goede koffie start met een snelle en betrouwbare betaling van zijn koffieboeren en heeft daarvoor een eigen SMS-betaalapplicatie ontwikkeld. Begin november opende zijn duurzame branderij annex baristaschool en winkel in het Schinkel District in Amsterdam.

Duurzaamheid en innovatie staan hoog in het vaandel bij de Amsterdamse koffiebrander Stean's Beans. Eigenaar Stean Fasol (geboren in Kenia) ontwikkelde een eigen betalingssysteem via sms genaamd Lipea. Daarmee krijgt de, vaak arme, koffieboer in Afrika direct zijn geld. Deze kleine boeren hebben vaak geen bankrekening, normaal gesproken komt het geld binnen bij corporaties die de boeren in cash uitbetalen. In onder meer Kenia is een secundair monetair systeem ontstaan waarbij mensen kunnen betalen met sms-tegoed - ook in winkels en bij bedrijven kan op deze manier worden betaald.

Stean's Beans sluit met hun app aan op die manier van zakendoen. Bovendien geeft Fasol de boeren altijd een gegarandeerde prijs, die losstaat van de fluctuaties op de koffietermijnmarkt en veel hoger ligt dan gemiddeld. ‘Onze focus ligt op het branden van de koffie’, vertelt Fasol. ‘Daarbinnen doen we zoveel mogelijk om onze bronnen, de kleine koffieproducenten, te helpen met bijvoorbeeld de zekerheid van betaling en inkomen en te ondersteunen met kennis.’

Ook op de nieuwe locatie die begin november opent staat alles in teken van de duurzaamheid. ‘Onze oude locatie in Weesp werd te klein daarom zijn we nu verhuisd naar de Schinkel in Amsterdam’, verklaart Fasol. ‘Dat viel samen met de komst van onze nieuwe Loring koffiebrander, een van de meest (energie)efficiënte machines op de markt. We leveren de koffie aan al onze zakelijke klanten in herbruikbare koffiecontainers en in Amsterdam doen we alle bezorgingen aan onze horecaklanten (o.a. vestigingen van Sla en Bbrood) met de elektrische bakfiets.’

Toekomstige plannen in Kenia

Fasol wil gecontroleerd groeien.’We zijn niet geïnteresseerd in investeerders maar willen met onze klanten en partners organisch groeien. Zo gaan we volgend jaar samen met Bbrood, die hadden al plannen in Kenia, een bakkerij/specialty koffie bar in Nairobi openen. Daar kunnen we ook weer kennis overdragen aan de producent, maar ook eens onze klanten meenemen naar de boer.’

Daarnaast is hij bezig om het hele proces van plant naar boon en koffie in de machine in kaart te brengen. ‘Veel gebruikers kennen het proces niet. Wij gaan het hele proces in kaart brengen van koffieplant en boer waar we mee werken tot aan het washingstation. Er is wetgeving in de maak waar producenten mogelijk vanaf 2025 hun koffiestromen in kaart moeten brengen. Wij willen dat alvast in kaart brengen en intern gebruiken om meer kennis bij onze gebruikers te krijgen.’

Fullservice en tip de koffieboer

Stean’s Beans levert een fullservice pakket aan de horecaklanten. ‘Naast branden van koffie geven we ook trainingen voor barista’s en doen cuppingsessies met onze klanten’, zegt Fasol. ‘Ondertussen zijn we ook gestart met een service voor verkoop, service en onderhoud van professionele koffiemachines.’ In de nu nog geheel open ruimte wordt binnenkort een glazen wand geplaatst. ‘Zo schermen we de branderij een beetje af van de koffiebar en winkel. Want ook consumenten kunnen door de weeks een specialty koffie bij ons drinken of koffie kopen.’

De Stean’s Beans koffiebar en winkel gaat officieel op 3 november open en met de koffie heeft Fasol nog een andere passende add-on. ‘Via de QR-code op de verpakking en op de toonbank kunnen gasten en gebruikers die blij zijn met de koffie direct een fooi overmaken aan de koffieproducent.’