Zo worden medewerkers vastgehouden: 'Van extraatjes tot eigenaarschap'

Zo worden medewerkers vastgehouden: 'Van extraatjes tot eigenaarschap'

Horecaondernemers zetten steeds creatievere middelen in om nieuwe medewerkers aan te trekken. Ook worden creatieve dingen bedacht om personeel te binden.

Personeel is niet alleen de grootste kostenpost van een horecazaak. Personeelswerving en medewerkers houden, is voor veel ondernemers ook de grootste uitdaging. In de mei-editie van Misset Horeca besteden we veel aandacht aan personeelszaken.

In een krappe arbeidsmarkt is werving een uitdaging van formaat. Een iPhone bij het arbeidscontract, gratis surflessen, bokstrainingen of yogasessies. Alles wordt door ondernemers ingezet om dat ene gouden schaap met de vijf horeca-poten binnen te hengelen.

Medewerkers houden

Maar met alleen binnenhalen ben je er natuurlijk nog niet, je wil ook medewerkers houden. De échte uitdaging ligt in het behouden van goede mensen. Ondernemers die hun personeelsbeleid serieus nemen, richten zich daarom op duurzame inzetbaarheid en binding. Dat betekent investeren in werkgeluk, ontwikkelmogelijkheden en een gezonde werk-privébalans. Voorbeelden zijn er genoeg: Inter Scaldes, De Kas en Hell’s Kitchen laten zien hoe flexibele werktijden, voldoende verlof en ruimte voor persoonlijke groei kunnen bijdragen aan een stabiel team.

Sommige ondernemers gaan nog een stapje verder en sluiten hun zaak in het weekend. Niet uit luxe, maar om medewerkers het weekend vrij te geven. Dat vraagt offers, creativiteit en ondernemerschap, maar werpt op de lange termijn zijn vruchten af.

Medewerkers houden lukt soms ook door ze mee te laten delen in de winst. Mede-eigenaarschap wordt als concept steeds vaker ingezet als bindmiddel. Ondernemers Alex Verburg en Edwin Roestenberg hebben zes medewerkers mede-eigenaar gemaakt van drie nieuwe restaurants. Hierdoor vergroten zij de betrokkenheid, versterken de loyaliteit en zo blijft het vak aantrekkelijker voor nieuwe generaties.

De rode draad in een toekomstbestendig personeelsbeleid is aandacht voor de interne gastvrijheid. Mensen die in de horeca willen werken zijn sociale dieren, zijn gevoelig voor een goede werksfeer en ze houden van duimpjes en likes.

Toon dus als werkgever interesse, geef aandacht en extraatjes en laat ze meedenken met de oplossingen in je bedrijf. Om ze vast te houden, moet je ze soms letterlijk vasthouden. Medewerkers die zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, bouwen graag mee aan een succesvol bedrijf.

Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.

Bekijk deze collectie

Nieuwe medewerker

In de huidige arbeidsmarkt zijn horecaondernemers veel tijd kwijt aan het werven en aannemen van nieuwe medewerkers. Het is immers lastig om geschikte medewerkers te vinden. In deze collectie staan tips & tricks voor ondernemers om hier zo goed mogelijk mee aan de slag te gaan. Ook delen horecaondernemers hun praktijkvoorbeelden.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.