Uit het onderzoek blijkt dat 67 procent van de respondenten niet weet wat het precieze aandeel van de werkgever is in hun pensioenopbouw. Ook over het nabestaandenpensioen bestaan grote onbekendheden. Bijna 80 procent van de ondervraagden weet niet of hun partner of kinderen recht hebben op een uitkering bij overlijden. De cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek onder het klantpanel ‘Het Pensioencafé’ van het pensioenfonds.
Onzekerheid over financiële toekomst
Ondanks dat 42% van de deelnemers aangeeft pensioen duidelijk te vinden en te weten wat er geregeld moet worden, zegt ruim één op de drie niet zeker te weten of ze straks genoeg hebben om van rond te komen. Eén op de tien werknemers stelt administratieve zaken zoals pensioen het liefst uit of negeert ze. Hetzelfde percentage laat dit liever over aan de partner of een ander familielid. Daarentegen zegt 41 procent pensioeninformatie wel actief te bewaren voor toekomstig gebruik.
‘Pensioen is voor veel deelnemers een lastig onderwerp’, zegt Ellen Metaal, directeur van Pensioenfonds Horeca & Catering. ‘In aanloop naar de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel zetten we extra in op begrijpelijke en toegankelijke communicatie. Jongere deelnemers geven bijvoorbeeld de voorkeur aan uitleg via video, terwijl oudere deelnemers liever informatie per e-mail ontvangen. Wij vragen werkgevers ook om mee te helpen om pensioen extra op de kaart te zetten.’
Trouw aan werkgever en focus op werkplezier
Het onderzoek keek niet alleen naar pensioenbewustzijn, maar ook naar werkplezier en het gedrag van gasten. De overgrote meerderheid van de respondenten zegt plezier te hebben in het werk, en meer dan de helft wil graag bij de huidige werkgever blijven. Tegelijkertijd merkt de helft dat gasten kritischer zijn geworden, vooral zichtbaar via online reviews. De meeste werknemers zien deze reviews als kans om de dienstverlening te verbeteren.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd onder deelnemers van het klantpanel van Pensioenfonds Horeca & Catering, ‘Het Pensioencafé’, in samenwerking met marktonderzoeksbureau MWM2. Naast kennis over het nieuwe pensioenstelsel werd gevraagd naar gedrag,administratie, werkplezier, en het aandeel van werkgevers in de pensioenpremie.