De introductie van de nieuwe naam is onderdeel van het harmonisatieprogramma ‘Samen meer impact’, dat sinds de overname van Hutten door Albron in november vorig jaar in gang is gezet.
Maatschappelijke impact
Met Hai willen beide bedrijven benadrukken dat zij op een gelijkwaardige manier samenwerken, met een gezamenlijke ambitie: meer maatschappelijke impact maken via eten, drinken en gastvrijheid. Volgens CEO Jan Willem Hilbron maakt de fusie Hai in aantal locaties de grootste foodserviceorganisatie van Nederland. ‘Ik noem het ook wel de grootste impactorganisatie van Nederland. De helft van wat we verdienen gaat naar onze eigenaar, een stichting. Dat investeren we vervolgens weer in de maatschappij.’
Merken blijven zelfstandig
Het karakter van Albron en Hutten is verschillend en vult elkaar goed aan. Albron is organisatorisch sterk, werkt slim en is goed in exploitatie van concepten en merken in de horeca- en leisurebranche. Hutten staat bekend om haar unieke, kwalitatieve en creatieve invulling van catering. Hilbron: ‘Juist dit verschil maakt de combinatie zo sterk. Beide merken zijn zó belangrijk voor het geheel van de organisatie, dat we ze als losse merken in de markt houden. Met de nieuwe naam Hai erboven als overkoepelende organisatie. Een naam waarin beide organisaties zich herkennen en waarmee we vooruit kunnen.’
Achter de schermen één organisatie
Op operationeel niveau wordt er achter de schermen intensief samengewerkt op het gebied van onder meer inkoop, systemen en productie. Zo wordt het culinaire centrum van Hutten, met onder andere De Verspillingsfabriek en De Zorgbakkerij, nu breder ingezet voor de hele organisatie.
Ook andere sociale en duurzame merken zoals Brownies&downieS, Smaakchef, Sign Language Coffee Bar, Coffeecompany en De Buurtboer blijven bestaan. ‘Stuk voor stuk initiatieven met een sterk eigen verhaal, die onder het dak van Hai samen nog meer kunnen betekenen’’, zegt CSO Mark Hartmans.