Uit recent Nielsen-onderzoek blijkt dat de behoefte aan frisdranken in kleine glazen flesjes (<0,5l), en dan vooral met verrassende smaakcombinaties, groeit. Precies daar speelt mischmasch op in: het heeft de intense en verkwikkende kolasmaak waar fritz-kola om bekendstaat én fruitige frisheid. Dit komt voort uit het sap van sinaasappel (4,5%), citroen (3%) en mandarijn (0,5%). Het bevat daarmee een extra hoog fruitgehalte van 8%.
Onderscheidend op de drankenkaart
Voor horecaondernemers is mischmasch een kans om de drankenkaart te verrijken met een nieuwe productcategorie die toch vertrouwde smaken bevat. Het frisse drankje valt op door het vrolijke en contrasterende paars-oranje etiket, waarbij oranje verwijst naar de citrussmaak. De premium uitstraling van dranken van fritz-kola trekt daarnaast een nieuwsgierig en jong publiek aan dat graag iets nieuws probeert.

Populair in Duitsland, kansrijk in Nederland
Dat uitgerekend een Duits merk deze mixdrank in Nederland introduceert, is niet verrassend. De naam ‘mischmasch’ is een Duitse equivalent van ‘mengelmoes’ en verwijst naar het mengen van dranken, iets dat in Duitsland al decennialang wordt gedaan, denk bijvoorbeeld aan Schorle en Radler. In Nederland staat het mengen van frisdranken nog in de kinderschoenen, maar de belangstelling groeit.
‘Bij fritz-kola doen we het graag net even anders dan de rest. Met mischmasch hebben we dat gedaan door in te zetten op smaak. Door extra vruchtensap toe te voegen heeft het een twee keer zo hoog fruitgehalte als vergelijkbare producten. In Duitsland is mischmasch al jarenlang een klassieker en we kijken ernaar uit om ook Nederland met dit verfrissende drankje kennis te laten maken’, aldus portfolio manager Raja Gabert.
In Duitsland is mischmasch al jarenlang een klassieker en we kijken ernaar uit om ook Nederland met dit verfrissende drankje kennis te laten maken”
Bewezen smaakacceptatie
Om de potentie van mischmasch te peilen, werd begin dit jaar een blinde smaaktest uitgevoerd onder meer dan 250 Nederlandse deelnemers tussen de 18 en 30 jaar oud. De uitkomst: 58% gaf aan overtuigd te zijn van de smaak en 45% zou het product willen kopen. Interessant daarbij is dat veel deelnemers het principe direct herkenden als een mix van cola en een sinaasappeldrank, ook al hadden ze het nog nooit eerder in Nederland gedronken en is deze productcategorie uniek in zijn soort op de Nederlandse markt.
Beschikbaarheid voor horeca
Het product is nu beschikbaar voor Nederlandse horeca en kan worden ingekocht via distributiepartner Dorstlust. Het drankje biedt ondernemers een kans om hun kaart te verrijken met een nieuwe categorie, gasten te verrassen en een premium alternatief te bieden dat inspeelt op actuele smaaktrends.
Dit artikel is gesponsord door fritz-kola.