Gesponsord

Stan Roelofs (23) volgde zijn hart en startte een bistro

Stan Roelofs (23) volgde zijn hart en startte een bistro
Stan Roelofs, eigenaar van Bistro Het Hoefijzer in Elden.

Hij is 23 jaar en barst van de energie, ideeën en inzichten. Stan Roelofs spaarde vanaf zijn achtste voor zijn eigen horecazaak. Onlangs opende hij de deuren van Bistro Het Hoefijzer in Elden. Hoe gaat hij om met zijn medewerkers? Tegen welke uitdagingen loopt hij aan? En wat vindt hij zo 'gaaf' aan KHN?

Acht jaar oud was Stan Roelofs, toen zijn liefde voor ondernemen en horeca voor het eerst zichtbaar werd. Het geld dat hij met koffie verkopen op de camping verdiende, spaarde hij op voor de horecazaak die hij later wilde kopen. En later is nu aangebroken, want op zijn 23e runt Roelofs Bistro Het Hoefijzer in Elden, Arnhem. ‘Afgelopen april heb ik de goodwill en inventaris van de vorige eigenaar overgenomen en nu huur ik het pand’, vertelt hij. ‘Ik ben van jongs af aan ervoor gegaan en heb veel gespaard. Daardoor kon ik dit helemaal zelfstandig doen. Ik heb echt mijn hart gevolgd.’

Wachtlijst voor weekendmedewerkers

Roelofs staat zelf in de bediening en geeft leiding aan twee koks en een team van weekendmedewerkers. Personeelstekort? Daar heeft hij geen last van, sterker nog: er is een wachtlijst. ‘De werksfeer staat vanaf dag één als een huis en dat levert mij goede mond-tot-mondreclame op. Je medewerkers zijn toch een soort ambassadeurs. En als er tussen de gasten een potentiële medewerker zit, vraag ik gewoon of hij of zij het leuk vindt om hier te komen werken’, aldus Roelofs.

Ook het aansturen van deze jonge generatie gaat hem goed af. Volgens Roelofs is humor daarbij onmisbaar: ‘Af en toe een geintje, dingen op een leuke manier brengen, dat draagt bij aan een goede sfeer op de werkvloer. Natuurlijk loop ik wel tegen dingen aan, dan zeg ik: “Kom op, effe de zeilen bijzetten.” Om te voorkomen dat medewerkers veel op hun telefoon zitten, blijven die in de kleedkamer. Verder vind ik het belangrijk om verantwoordelijkheidsgevoel op ze over te brengen. Dat maakt het werk voor iedereen leuker en dat voelen de gasten ook.’

Als er tussen de gasten een potentiële medewerker zit, vraag ik gewoon of hij of zij het leuk vindt om hier te komen werken”

Honderdtwintig couverts in twee uur

Ondanks zijn positieve instelling was de start niet makkelijk voor Roelofs: ‘Ik begon met een flinke tegenslag: de oven, vaatwasser, kookplaat en vriezers met inhoud gingen allemaal kapot. Toen dacht ik echt: gaat mijn droom nu al mis? Maar je moet snel schakelen. Gasten mogen er niks van merken, dus los je het op.’

Deze houding legt Roelofs geen windeieren, want hij draaide een goede zomer: ‘Ik heb standaard een driegangenmenu voor 39,50 euro op de kaart en op donderdag de Snelle hap met La Trappe voor 27,50 euro. Daarnaast speel ik in op de concerten in het Gelredome met een concertmenu. Dan doe ik soms honderdtwintig couverts in twee uur.’ Om er een persoonlijke draai aan te geven, is hij ook actief op social media: ‘Ik plaats leuke video’s en die doen het goed. Ik heb inmiddels al duizend volgers op Instagram en Facebook.’

Wel gaaf zo’n vereniging

Via andere horecaondernemers had Roelofs al van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gehoord: ‘Toen ik naar hun ervaringen vroeg, klonk het eigenlijk wel gaaf zo’n vereniging. Het eerste contact met KHN was een leuk telefoongesprek en dat maakte mij heel enthousiast. Na mijn aanmelding kwam de regiomanager van KHN bij me langs voor een kennismaking en om te horen of ik ergens hulp bij nodig had. Als ik nu vragen heb, dan kijk ik op de website of app ik mijn regiomanager. En het boekje met kortingen dat ik tijdens onze kennismaking kreeg, ligt onder de bar. Daar blader ik regelmatig doorheen.’

Dit artikel is gesponsord door Koninklijke Horeca Nederland.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.