Voor eigenaar Johan Wassink en Dorine de Jonge kwam de overwinning als een verrassing. ‘Pas toen de fotograaf langs kwam, drong het echt tot ons door’, aldus De Jonge in het AD. Vorig jaar kreeg De Pelikaan een tien, dit jaar was het rapportcijfer een 9,5. De verse bonen van een heerlijk melange zorgen voor pure verwennerij, aldus het juryrapport. De Pelikaan schenkt koffie van eigen merk.
The Paddock aan de Grote Markt in Breda eindigde als tweede, Grand Café De Verdraagzaamheid uit Zaltbommel als derde. Beide horecabedrijven kregen een negen op het herfstrapport. The Paddock schenkt Mocca d’Or, De Verdraagzaamheid Illy. Samen met Peeze zien we koffiemerk Illy met drie noteringen terug in de top-10.
Minder positief was de jury over menig ander koffieadres. Zo kregen nummer 22 tot en met 63 op de ranglijst een onvoldoende van het AD. De McDonald’s-Vestiging in Vlaardingen kreeg net als drie andere zaken zelfs een nul. ‘De kleur zwart is de enige overeenkomst met échte koffie. Verder is het loeiheet bocht, dat stink als een klamme vaatdoek.’ Voor twijfel heeft de krant geen ruimte.
Verslaggevers van het AD bestelden in de weken 40 en 41 op 63 plaatsen verspreid over het land twee koppen koffie per adres. De locaties werden deels willekeurig gekozen en deels op advies van lezers van de krant. Elke zaak is onaangekondigd en éénmaal bezocht. De krant geeft aan dat het om een momentopname gaat.