Ondernemers denken volgens Hoeken bij acties vaak aan makkelijker en meer, en veel te weinig aan leuk. ‘Als we hetzelfde leuker doen, worden mensen blijer . En als mensen inde horeca blijer zijn, dan houd je ze langer vast. En dan hebben ze uiteindelijk een fijnere ervaring’, aldus Hoeken.
Sander Hoeken was een van de sprekers tijdens Emerece eTravel. In zijn presentatie ‘Gamification for travel’ liet hij weten dat social gaming anderhalf miljard euro omzet per jaar doet. ‘Iedereen is getriggerd door spelletjes’, wijst Hoeken op de ‘gamebusiness’.
Het is volgens Hoeken leuk en belangrijk om een online spel te ontwikkelen voor je klanten. Daarbij gaat hij uit van vijf principes. ‘Als eerst tijd. Limitering van tijd maakt het spelen van spellen leuker. Verder, schaarste. Geef de speler het gevoel dat er iets op kan raken. Ook is het belangrijk om een spel waarmee iedereen uit de voeten kan. Dan is het ook belangrijk om tekst zo te publiceren dat het spelen van het spel aantrekkelijker wordt. En maak tenslotte gebruik van leaderboards. Geef in beeld weer hoeveel punten er gescoord zijn en wie de topscorer is’, aldus Hoeken.
Hoeken is enthousiast over veilingsites. ‘Een vakantie boek je en een veiling win je. Als ik zie dat ik nog maar vijf seconden heb bij een veiling, dan denk ik vaak dat het goedkoop is. Maar misschien is het dan wel duurder dan bij een actie. Bij veilingen hebben mensen het gevoel dat ze hun best moeten doen om iets te winnen.’