Horeca wordt steeds hitgevoeliger

Horeca wordt steeds hitgevoeliger

't Laatste rondje' van André Hazes is de meest gedraaide plaat in de horeca het afgelopen jaar. Hazes troeft daarmee Jan Smit af, die met zijn 'Als de ...

Ondanks de topposities van Hazes en Smit is het aandeel Nederland het afgelopen jaar gezakt. Stonden in de top-100 van 2005 nog 29 Nederlandse producties –waarvan 21 Nederlandstalig- in de lijst. Dit jaar haalden slechts 26 Nederlandse producties de top-100.

Hitgevoeliger
Verder valt op dat de horeca hitgevoeliger is geworden. De grootste tik daarin wordt uitgedeeld door Marco Borsato. Zijn plaat ‘Rood’ komt nieuw binnen op plaats acht in het jaaroverzicht. Terwijl in 2005 slechts 8 procent van de lijst uit nummers bestond die in dat jaar een hit waren, is het percentage dit jaar op 10 procent uitgekomen.

Oude hits
Van de 46 nieuw binnengekomen platen in de top-100 bestaat het grootste deel uit oude hits die zich in een toenemende populariteit mogen verheugen. Het blijkt dan ook dat de horeca van afwisseling houdt, maar dat die niet per definitie afkomstig moet zijn van vers bloed.

Playlists
Het jaaroverzicht van de Horeca Hot 30 telt 23 stijgers, 30 zakkers, 46 nieuwe binnenkomers. Eén nummer is blijven staan. De lijst is samengesteld door muziekleverancier BCM Music Systems, de samensteller van de wekelijkse Horeca Hot 30. De data voor de top-100 is gegenereerd op basis van playlists van pakweg tweeduizend BCM-klanten in de horeca.

Tip:
Bekijk hier de Horeca Hot 100 van 2006

Horeca wordt steeds hitgevoeliger

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.