Het biervolume van de groep ging op autonome basis (exclusief overnames en desinvesteringen) met 2 procent omlaag.
De West-Europese markt kromp met 2 procent en de Russische bierverkoop tekende een daling op van 8 procent, vanwege de strengere regels rond de verkoop van alcohol en de tragere economische groei, aldus Carlsberg. In Azië gingen de verkopen juist verder omhoog.
Tuborg
De omzet van het concern, dat merken produceert als Carlsberg, Tuborg en Baltika, ging over heel 2013 licht omhoog naar 66,5 miljard kroon (€8,9 miljard). De nettowinst kwam uit op 5,47 miljard kroon, iets lager dan een jaar eerder.
Verwachtingen analisten
Over het vierde kwartaal van 2013 wist Carlsberg een operationeel resultaat te boeken van 2,3 miljard kroon, wat meer is dan analisten in doorsnee hadden verwacht.
Aandeel op de beurs
Ook de omzet viel over het afgelopen kwartaal hoger uit dan de consensus van analisten. Op de beurs in Kopenhagen ging het aandeel Carlsberg woensdag met ruim 5 procent omhoog.
Bron: ANP