Heineken ziet bierverkoop stabiliseren

Heineken ziet bierverkoop stabiliseren

Heineken heeft in het derde kwartaal van dit jaar nagenoeg evenveel bier verkocht als een jaar eerder. In Europa ging de verkoop flink achteruit, maar dit werd goedgemaakt door groei in Afrika, Azië en op de Amerikaanse markten, zo maakte het bedrijf woensdag bekend.

Heineken verkocht, gecorrigeerd voor overnames en verkopen van onderdelen, 0,1 procent meer bier dan in het derde kwartaal van 2013. De totale omzet kwam door negatieve wisselkoerseffecten bijna 2 procent lager uit dan een jaar eerder, op 5,6 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen nam de omzet met 0,7 procent toe.

De nettowinst zakte met bijna 5 procent naar 460 miljoen euro. De aangepaste winst (beia) was volgens Heineken 'lager' dan een jaar eerder. Hier werd geen concreet cijfer genoemd.

In West-Europa zakte de bierverkoop van Heineken met 3 procent, terwijl in de rest van Europa ruim 6 procent minder werd verkocht. In Azië steeg de verkoop met bijna 10 procent, in Afrika en het Midden-Oosten werd 6 procent meer verkocht. In Noord- en Latijns-Amerika werd bijna 3 procent meer bier aan de man gebracht.

Heineken had vorig kwartaal volgens topman Jean-François Boxmeer last van de moeilijke economische omstandigheden en het slechte weer in Europa. De brouwer profiteerde volgens hem daarnaast wel van 'breedgedragen groei' in opkomende markten.

Heineken houdt vast aan de voorspelling dat de operationele winstmarge dit jaar sterker groeit dan het doel voor de middellange termijn.