Alcoholbranche dient klacht in tegen Neuken Likeur

Alcoholbranche dient klacht in tegen Neuken Likeur

STIVA en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in tegen Neuken Liqueur bij de Reclame Code Commissie. Beide organisaties vinden de naam Neuken Liqueur in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt 'in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.'

De Alcoholbranche is niet te spreken over Neuken Liquer en diens reclame-uitingen 'Teksten als ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’ passen niet bij verantwoorde alcoholmarketing', aldus Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) en SpiritsNL.

'Terughoudendheid in reclame geboden'

Stiva dient klacht in tegen Neuken LikeurVolgens de brancheorganisaties wordt er in uitingen opgeroepen overmatig te drinken. 'Aangezien onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank problemen met zich mee kan brengen, is terughoudendheid in alle reclame geboden.'

Lees ook: 'RTL is erg hardleers met 'Oh Oh' '

Stiva: 'Niet verantwoord'

Stiva heeft bij de zitting van de Reclame Code Commissie de klacht toegelicht. Directeur Peter de Wolf: 'Er mag best reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier. Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche.'

'Contact met Neuken heeft geen resultaat gehad'

Joep Stassen, directeur SpiritsNL: 'Bij het brengen van een alcoholische drank op de markt hoort het nemen van je verantwoordelijkheid. We hebben meerdere malen contact gehad met Neuken Liqueur om het belang van verantwoorde marketing toe te lichten. Dit heeft helaas geen resultaat gehad.”