Alcoholbranche over 'Oh oh': RTL is erg hardleers

Alcoholbranche over 'Oh oh': RTL is erg hardleers

De Nederlandse alcoholbranche roept RTL op te stoppen met het uitzenden van 'Oh Oh Daar Gaan We Weer'. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) heeft woensdag 9 november een brief aan RTL verzonden met deze oproep.

In het nieuwe televisieprogramma ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’ op RTL 5 worden 8 jongeren uit de regio Den Haag naar een zonnige Europese vakantiebestemming gestuurd. Daarbij is het de bedoeling dat er allerlei spraakmakende ontwikkelingen te zien zullen zijn. Overmatig alcoholgebruik wordt door RTL gefaciliteerd en zelfs aangemoedigd.

'Onmiddelijk stoppen met uitzenden'

Stiva directeur Peter de Wolf: 'Het is heel wrang dat RTL op RTL4 het programma ‘Verslaafd’ uitzendt, wat een programma is waar betrokkenheid centraal staat. En tegelijkertijd op RTL5 een programma waarbij zuipen wordt verheerlijkt.' Op haar site en in de brief roept de De Nederlandse alcoholbranche RTL op om met onmiddellijke ingang te stoppen met het uitzenden van Oh Oh Daar Gaan We Weer.

RTL hardleers

In 2013 heeft Stiva ook al geageerd tegen televisieprogramma’s waar overmatig alcoholgebruik wordt gefaciliteerd en aangemoedigd. De Wolf: 'RTL is erg hardleers. Alcoholmerken zullen niet rondom ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’ en vergelijkbare programma’s adverteren. Dat past niet bij het verstandig inzetten van de marketing euro’s van bedrijven. Ik kan me niet voorstellen dat er merken zijn die het wel prettig vinden om rond dit soort programma’s reclame te maken. Dat zou RTL toch aan het denken moeten zetten om niet door te gaan met dit onverantwoorde marktgedrag.'