Inge Oosterhoff van We Canteen: 'Rol van foodcourt nóg belangrijker geworden'

Inge Oosterhoff van We Canteen: 'Rol van foodcourt nóg belangrijker geworden'
Inge Oosterhoff is sinds 1 januari 2019 werkzaam bij We Canteen - D&B The Facility Group.

Inge Oosterhoff was nog maar net general-manager van We Canteen - D&B The Facility Group toen corona uitbrak. 'Het was een vreemde periode, die ons uiteindelijk het allerbeste heeft gebracht', blikt ze terug. 'Corona heeft ons geleerd hoe belangrijk flexibiliteit is. Niet alleen qua contracten, maar ook in het bedrijfsrestaurant. De rol van een foodcourt is nóg belangrijker geworden. Wat zorgt er voor meer verbinding dan gezellig samen eten en drinken?'

Inge Oosterhoff is sinds 1 januari 2019 werkzaam bij We Canteen - D&B The Facility Group. ‘Ik ben gestart als implementatiemanager met de insteek om door te groeien’, legt Oosterhoff uit. ‘Dat is gelukt.’ Daarvoor is Oosterhoff, die zowel de middelbare als de hogere hotelschool voltooide, onder meer op verschillende locaties van Compass Group aan het werk geweest, zoals UMCG en WTC Amsterdam. Ook heeft ze een tijdje op het hoofdkantoor als business consultant gewerkt. ‘Mijn businessvoordeel is dat ik zowel ervaring heb in sales, marketing als operations. Dat komt allemaal terug in mijn huidige functie. Ik vind het ontzettend leuk om nieuwe concepten te ontwikkelen en ik voel me helemaal thuis in het bedrijf.’

Maatwerk leveren

‘Corona heeft ons geleerd hoe belangrijk flexibiliteit is; niet vasthouden aan contracten, maar maatwerk leveren.’ Inge zat net in de overgang van implementatiemanager naar general manager toen corona uitbrak. Ineens was het maandenlang stil in de destijds twintig bedrijfsrestaurants van We Canteen.

‘Wat nu?, dacht ik aanvankelijk. Het was een erg vreemde periode, die ons uiteindelijk het allerbeste heeft gebracht. Op dat moment was de wereld namelijk terug bij af. Slechter kon het niet gaan en toch moesten we door. Doordat er geen cateringactiviteiten konden plaatsvinden, hebben wij heel veel tijd gestoken in het ontwikkelen van nieuwe projecten, het uitbreiden van locaties en het verder bouwen aan relaties. Wij hadden veel contracten lopen, maar begrepen ook dat de wereld veranderd was. Zo’n bijzondere tijd vraagt veel van mensen. Wat ga je doen? Bouw je af, of laat je de contracten doorlopen? We zijn bij alle opdrachtgevers langs geweest en hebben heel open aan hen gevraagd hoe zij daar tegenaan kijken. Zo hebben we midden in de lockdown alle opdrachten verlengd. Een prachtige prestatie voor ons gehele team.'

'Helaas heeft We Canteen tijdens de lockdown afscheid moeten nemen van sommige personeelsleden. We hebben geprobeerd contact te houden door kaartjes te sturen en koffiemomenten op anderhalve meter afstand te plannen. Inmiddels is een groot deel weer bij ons teruggekomen. Doordat wij een relatief klein bedrijf zijn, voelt het echt als familie.’

Kleinere cateringconcepten

Corona heeft binnen We Canteen wel voor enkele aanpassingen gezorgd. ‘We hebben een aantal processen versoepeld. We richten ons nu meer op flexibele contracten en bieden ook kleinere cateringconcepten aan. Daar waren we al mee bezig, maar dat is door corona in een stroomversnelling geraakt. Voorheen gaven we altijd aan dat We Canteen vanaf 150 personen was, maar in de coronatijd hebben we het concept zo weten neer te zetten dat we ook voor 75 lunchgasten een fantastisch aanbod kunnen realiseren. We nodigden voor corona vier keer in een week een lokale ondernemer uit en tijdens de lockdown hebben we dit aantal teruggebracht naar één of twee keer in de week. Zo hebben wij ons concept schaalbaar gemaakt.’

‘We hebben ons concept schaalbaar gemaakt’”

Inmiddels is gestart met Loaf: een ruim uitgiftepunt waar al vanaf 8 uur ’s ochtends koffie en croissantjes kunnen worden geserveerd. Gedurende de dag wordt het assortiment uitgebreid met lunchgerechten zoals salades, soepen en broodjes. De ondernemers die normaal gesproken actief zijn op de foodcourts komen in mindere mate ook terug in Loaf.

Lokale ondernemers

Oosterhoff vindt het prachtig om samen te werken met lokale ondernemers. ‘Zij serveren allerlei wereldgerechten en specialiteiten. Zo geven wij eten en drinken een verhaal en een gezicht. Heel veel cateraars bieden veelal dezelfde broodjes en salades aan, maar juist onze lokale start-ups zorgen voor een verrassend aanbod en voor dynamiek. Zo creëer je een foodcourt in plaats van een bedrijfsrestaurant. En dat is in onze ogen de toekomst.’

Tijdens de lockdown heeft We Canteen geprobeerd de lokale ondernemers, die het ontzettend moeilijk hadden, zoveel mogelijk te helpen. ‘We hebben hen letterlijk een podium geboden. Via de site Supportyourlocals.nl konden mensen bestellingen doorgeven en ook zijn er duizend pakketten met eten naar zorginstellingen gegaan. Zo konden de start-ups voor een deel nog door blijven produceren.’

Catering bij De Oliphant.

Flexibele omgeving

De belangrijkste vraag tijdens de lockdown was volgens Oosterhoff of We Canteen als foodcourt terug zou komen. ‘De wereld is echt veranderd, maar gelukkig zien we dat de verbindende factor van eten en drinken nog belangrijker is geworden. Daarom moet de ruimte van het ‘bedrijfsrestaurant’ veel meer toe naar een flexibele werkomgeving/foodcourt.’ De restaurants worden daarbij steeds multifunctioneler. ‘In de catering moeten we echt af van de standaard rijen tafels en stoelen’, vindt Oosterhoff. ‘Zorg ervoor dat de ruimte voor veel verschillende doeleinden gebruikt kan worden en voor iedereen toegankelijk is. Door met hoogteverschillen te werken, creëer je plekken waar zakelijke gasten werken en overleggen en waar omwonenden graag ontbijten, lunchen of gezellig even borrelen. Zo ontstaan er hele mooie cateringconcepten.’

Daarbij is er volgens Oosterhoff ook een belangrijke rol weggelegd voor de locatiemanagers. ‘Wij vinden het belangrijk dat onze locatiemanagers zich verantwoordelijk voelen. Door hen meer vrijheid te geven en te laten ondernemen, wordt de uitdaging groter. Zij moeten ervoor zorgen dat er de hele dag door beleving plaatsvindt. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van ontbijtsessies, het houden workshops en het regelen van een bandje. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat de ruimte leefbaar wordt en blijft.’

Meedenken

Een multifunctioneel foodcourt ziet ze ook terug in de vastgoedprojecten, waarvoor We Canteen steeds vaker wordt benaderd. ‘Ons doel is om ervoor te zorgen dat er een mooie verbinding ontstaat tussen werken, wonen en horeca. We denken graag mee over het concept, de indeling en de routing. Dat doen we vaak al lang voordat de eerste paal in de grond wordt geslagen. Wil de verhuurder een We Canteen, dan is dat prima. Maar we kunnen ook een unieke omgeving bedenken. Daarbij creëren we een ‘brand’ en vertalen we deze door naar het totale concept. Zo ontstaat er beleving.’

'We kiezen echt voor een high-end doelgroep met focus op well-being'”

Overigens is We Canteen kritisch bij het accepteren van nieuwe opdrachten. ‘Als een verhuurder in het wensenpakket heeft staan dat er in het restaurant vooral frikandellen en frites worden geserveerd, dan zeggen we ‘nee’. Dat past niet bij ons. We kiezen echt voor een high-end doelgroep met focus op well-being. Het is veel gemakkelijker om samen te werken als je hetzelfde voor ogen hebt.’

Duurzame gedachte

Het komende jaar wil Oosterhoff meer de nadruk leggen op de duurzame gedachte van We Canteen. ‘Wij zijn gestart in een tijd waarin duurzaam denken normaal was en we hebben altijd al een duurzame keuze gemaakt. Daarin zijn we heel ver gegaan. Zo gebruiken we alleen maar ecologische schoonmaakmiddelen. Datzelfde geldt voor al onze disposables. Plastic proberen we zoveel mogelijk te mijden. We hebben zelfs locaties waar helemaal geen plastic wordt gebruikt.’ Deze duurzame werkwijze is volgens Oosterhoff nog te weinig naar buiten gebracht. ‘Dat willen we komend jaar doen, onder meer met filmpjes. We vinden het heel normaal om duurzaam te zijn, maar in onze branche is dat eigenlijk nog steeds een uitzondering.’

De toekomst ziet ze positief. ‘Wij blijven innoveren met nieuwe concepten. Onze grote kracht is dat wij anders denken en handelen dan de andere aanbieders. We blijven ondernemen, wat er ook gebeurt in de wereld. Daarbij gaan we geen uitdaging uit de weg!’

Dit artikel is gesponsord door D&B The Facility Group.