Foodservice wordt grote concurrent foodretail

Foodservice wordt grote concurrent foodretail

Foodservice zal in de toekomst een steeds grotere concurrent gaan worden voor de foodretail. Dat is de verwachting van directeuren Minouk Damen en Janka Dekker van adviesbureau Marketing4Results.

Het bureau deed onderzoek onder 23 fabrikanten over de marketing op het gebied van foodservice. In Amerika is nu al te zien dat de helft van iedere te besteden dollar aan eten en drinken opgaat aan foodservice.

In Nederland is dit nog niet het geval. Hier wordt nog maar een derde van iedere euro besteed aan foodservice. De rest gaat nog naar de foodretail. De meeste foodproducenten blijven daarom ook hun aandacht vestigen op de retail.

Toch moeten de fabrikanten hun blik ook op de foodservice gaan richten, zeggen Dekker en Damen. Alles wijst erop dat foodservice in de toekomst belangrijker wordt. Dat betekent dat fabrikanten hun marketingplannen aan moeten passen. ‘Een aantal marketingactiviteiten is zeer effectief binnen de foodservice. Dat zijn onder meer: sampling, tailor-made activiteiten voor grote klanten, kleinschalige evenementen, loyaliteitsprogramma`s en give-aways. Verder moet de fabrikant werken aan flexibiliteit, samenwerking en een betere focus’, aldus het adviesbureau.

» Download hier het gehele rapport...