Wim Markwat onthult plannen voor nieuw food & horecaconcept

Wim Markwat onthult plannen voor nieuw food & horecaconcept
Wim Markwat

Wim Markwat, oprichter van formulehuis FHC en eigenaar van Vitaria, Eeterij Family IJburg Amsterdam en Wetering Utrecht, heeft plannen voor een vernieuwend food & horecaconcept. Daarvoor zoekt hij partners en locaties.

Volgens Markwat moeten ervaren horecaondernemers op zoek naar nieuwe concepten en verdienmodellen buiten de cafetaria. 'De huidige vorm van cafetaria's heeft in mijn optiek geen toekomst. De omzetmomenten vinden vooral plaats tussen 17:00 en 19:30 uur, daaromheen nauwelijks. Je moet dus nieuwe dingen bedenken. Ik denk dat je fastservice op andere plekken neer moet zetten.'

Duurzaam en gezond

Hij heeft daarom de daad bij het woord gevoegd en is bezig een nieuw concept te ontwikkelen waarin zelfbediening, kwalitatief goed en gevarieerd eten zijn gecombineerd met een basis van retailproducten. ‘Duurzaam, verantwoord gezond, keuze en gevarieerd eten. Daar is behoefte aan bij de consument van vandaag.’

In het assortiment is een hoofdrol weggelegd voor salades, brood, snacks, vegetarische items, superfoods, halal-producten en dieetvriendelijke items. Verder passen supermarktproducten uit het topsegment zoals ontbijt- en lunchitems, verantwoorde dranken, zoet- en koekwaren in Markwats concept. Daarin is volgens hem geen plaats voor rookwaren, ongezonde zoetwaren en dranken.

Partners en locaties gezocht

Voor het realiseren van zijn nieuwe horeca & foodformule is Markwat op zoek naar locaties en partners. ’Op dit moment zijn we bezig met de uitwerking en een gedegen haalbaarheidsonderzoek. We gaan daarbij niet over een nacht ijs. De doelstelling is een tot in details uitgewerkt concept dat geschikt is voor uitrol naar verschillende soorten locaties.’

Vrouwvriendelijk assortiment

Daarbij denkt Markwat bijvoorbeeld aan tankstations. Daar zit veel omzetgroei vanwege het hoge aantal bezoekers. ‘80 procent van hun huidige klanten is nu man. Ze moeten hun assortiment vrouwvriendelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan mooie salades, zuivelproducten maar ook aan cosmetica, planten en bloemen.'

Voor recreatieparken en campings ziet hij ook mogelijkheden. ’De consument is grillig en wil op elk moment altijd overal kunnen kiezen en besluiten, hij verwacht direct actie en levering. Denk daarbij aan het per app bestellen van ontbijt, brunch of drankjes en bezorging binnen 30 minuten na bestelling. Verder is aanpassing in de routing, training van het personeel en een gevarieerder assortiment op deze locaties een must.'

Vitaria en eeterij

Wim Markwat is al ruim dertig jaar actief in de horecabranche, eerst als snackbarhouder en daarna als grondlegger van fastserviceformules als Family, Foodmaster, Vital4Skool. Momenteel runt hij in Amsterdam en Utrecht twee cafetaria's van Family. Hij noemt deze bewust geen snackbar maar vitaria en eeterij. ‘Wij serveren naast een uitgebreid assortiment aan snacks, ook een luxe menukaart. Verantwoord, kwaliteit en vers zijn ons uitgangspunt.‘