De verscherpte coronamaatregelen voor de horeca, inclusief de registratieplicht, gaan in vanaf maandag 10 augustus. Gasten van horecazaken moeten bij aankomst hun naam en contactgegevens laten noteren, zodat deze informatie gebruikt kan worden voor bron- en contactonderzoek.
Voor afhalers en voor gasten die komen voor een frietje of ijsje in de hand verandert er niets. De overige maatregelen, zoals afstand houden, blijven voor deze groep gasten onverminderd van kracht, meldt ProFri.
Registratieplicht voor ondernemers
Vanaf maandag zijn ook ijssalons en cafetaria’s verplicht om aan gasten die ter plekke blijven eten te vragen om zich te registreren. De registratieplicht geldt voor ondernemers. Het stellen van de vraag is dus verplicht, maar de gasten registreren zich op vrijwillige basis. Het gaat om een registratie met naam en telefoonnummer, met als doel bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting. Alleen het registreren van naam en telefoonnummer (datum en tijdstip) is voldoende. Andere persoonsgegevens vragen past in dit kader niet binnen de AVG. Informatie over de bewaartermijn volgt zo snel mogelijk.
Hoe stel je gezondheidsvragen?
Het voorleggen van de gezondheidsvragen aan gasten kan nog steeds op verschillende manieren. Dit kan online via www.veiliguitindehoreca.nl (handig bij reservering vooraf of om wachtrijen bij ontvangst van de gasten te voorkomen) of door bij binnenkomst (reserveren aan de deur) de gasten te wijzen op een A4-tje met daarop de verplichte vragen én door de vraag te stellen of de bezoeker verkouden is of koorts heeft.
1,5 meter afstand blijft van kracht
De 1,5 meter afstand blijft onverminderd van kracht. Nog steeds mogen niet meer dan twee personen aan een tafel binnen 1,5 meter van elkaar zitten wanneer ze samen geen huishouden vormen. ProFri verwacht dat steeds meer gemeentes hierop zullen gaan handhaven.