Hoe HorecaHero uitgroeide tot de grootste online opleider

Hoe HorecaHero uitgroeide tot de grootste online opleider

HorecaHero heeft met klanten als de Beren Groep, Carlton Beach hotel, Meyer Beheer en DierenPark Amersfoort de hospitalitybranche in een korte tijd aan het 'online' leren gekregen. Sinds deze zomer heeft het bedrijf zelfs de opdracht gekregen om vanuit een sociaal fonds de gehele recreatie branche te voorzien van hun digitale leeroplossingen.

Jochem Verheul vertelt hier over het succes van HorecaHero en hoe hij met zijn team een van oudsher praktijkvak deels naar ‘online’ heeft weten te brengen.

Digitale leeroplossingen. Waar moet ik dan aan denken?

'Ik probeer deze term altijd zo veel mogelijk te vermijden. Ik noem  HorecaHero zelf een leuk, leerzaam en vernieuwend leer concept. Omdat HorecaHero een totaaloplossing levert waar juist ook de praktijk een belangrijke rol in speelt. Het concept bestaat uit drie poten. De eerste is een leerplatform, dit is de basis van de eigen academie voor elke klant. Vervolgens leveren wij daar een bibliotheek in mee van meer dan 25 online trainingen. Maar aangezien niet elk hospitality bedrijf hetzelfde is, bieden wij ook een tool aan waarmee je de trainingen van HorecaHero heel eenvoudig zelf naar wens kunt aanpassen en nieuwe trainingen kunt maken. Op deze manier kunnen we altijd een maatwerkoplossing leveren voor onze klant.'

Hoe is HorecaHero onstaan?

'Drie jaar geleden, letterlijk aan de keukentafel met mijn vriendin. Voor HorecaHero was ik werkzaam bij Noordhoff Uitgevers en ontwikkelden wij digitale leeroplossingen voor de zorgmarkt. Mijn vriendin heeft de Hogere Hotelschool gedaan in Brussel en ‘tipte’ mij dat e-learning wel eens interessant kon zijn voor de hospitalitybranche. Een branche die zich kenmerkt met een hoog personeelsverloop, laag opleidingsbudget en veelal jong onopgeleid personeel. Samen met mijn vriendin en compagnon Raoul te Niet zijn we toen aan de keukentafel de eerste e-learning modules gaan ontwikkelen.'

Wat maakt het zo succesvol?

'Het belangrijkste is dat we echt een totaaloplossing leveren als het gaat om onboarden, trainen en opleiden van medewerkers. Die driepoot waar ik het eerder over had. Leidinggevenden zijn vaak druk en daardoor schiet het scholen van nieuw en bestaand personeel er vaak bij in. Met HorecaHero lossen wij dit op, omdat medewerkers al voor hun eerste werkdag de nodige basiskennis kunnen opdoen via onze online trainingen. Daarnaast ondersteunt ons leerplatform een bedrijf in alles wat met training en opleiding te maken heeft. Ondernemers kunnen niet alleen onze trainingen, maar ook alle andere trainingen vanuit ons leerplatform plannen, organiseren en managen.'

De eerste drie jaar waren succesvol. Waar staan jullie in 2022?

Glimlachend: 'Ik hoop dat Koninklijke Horeca Nederland dit artikel leest en met ons contact opneemt om te kijken of zij net als de recreatiebranche onze leeroplossingen breed beschikbaar kunnen stellen aan al hun leden. Dan zou elke horecaondernemer voor nog geen euro per medewerker per maand voortaan zijn medewerkers onbeperkt kunnen trainen en opleiden. Samen voor een gastvrij Nederland! Dat zou toch prachtig zijn?'

Dit artikel is gesponsord door HorecaHero.