Allochtone horeca nog niet klaar voor euro

Van de kleine allochtone ondernemers is slechts twintig procent voorbereid op de komst van de euro. Betaalautomaten zijn niet aangepast en munten zijn niet besteld. In Nederland hebben ongeveer 40.000 allochtonen een eigen zaak waarvan een groot deel in de horeca.

Op een bijeenkomst over de euro van de Turkse ondernemersstichting Annifer donderdagavond in Den Haag bleek hoe slecht Turkse ondernemers op de hoogte zijn. Aan een van de aanwezige winkeliers was de aanleiding tot de nieuwe Europese eenheidsmunt zelfs geheel voorbij gegaan. ‘Moet ik een euro uit Griekenland straks bij de bank omwisselen’, vroeg hij zich hardop af.

F. Canak, directeur van Annifer ('door het jaar vruchtdragend') kent de problemen van de allochtone ondernemers. ‘Veel ondernemers hebben bijna geen elektronisch geldverkeer. Als zij euro's willen bestellen, wordt de aanvraag niet gehonoreerd omdat er te weinig krediet op de bank staat.’

Canak voorspelt grote problemen bij de invoering van de munt. ‘Waarschijnlijk zullen de allochtone ondernemers nog erg lang met guldens betalen, terwijl de autochtone ondernemingen allang met euro's werken.’

De reden voor de slechte voorbereiding op de euro is de lastige bereikbaarheid van allochtone ondernemers. Volgens Canak zijn ze niet of nauwelijks georganiseerd. In Nederland zijn meer dan 9000 Turkse winkels. Slechts negentig winkeliers hebben zich verenigd in Annifer. Verder zijn er praktisch geen soortgelijke stichtingen.

MCA Communicatie uit Utrecht verzorgt de eurovoorlichting voor allochtonen. Vanwege de slechte bereikbaarheid van deze groep, was de voorlichting vooral persoonlijk. In het afgelopen jaar zijn 3000 ondernemingen persoonlijk benaderd. Deze maand worden nog eens 1000 winkels bezocht. Het bureau geeft ondernemers in de eigen taal voorlichting over de gevolgen van de nieuwe munt.

Het Nederlandse Centrum voor Buitenlanders (NCB) heeft nogal wat kritiek op de overheid wat betreft de voorlichting over de euro. Directeur I. Akel zegt dat de overheid meteen bij het begin van de eurocampagne al in de fout is gegaan. ‘Ze hebben zich niet genoeg verdiept in de verschillende mensen die allemaal in Nederland wonen.’ Akel maakt zich boos over deze lakse houding. ‘De overheid heeft gedacht dat dit probleem zichzelf wel zou oplossen. Maar dat gebeurt dus niet.’