Café De Leeuw in Deventer is blij met een acht als rapportcijfer en een tiende plek in de ranglijst. ‘Bedankt voor het mooie cijfer. Het is goed om te weten dat we een lekker kopje Deventerse koffie met een écht Deventerbijtje serveren’, laat een medewerker weten in het AD.
De V&D in Emmen heeft eerdere resultaten in de koffietest aangegrepen om het een en ander aan te passen. Een woordvoerder: ‘Mede naar aanleiding van de AD Koffietest zijn wij met extra trainingen gestart om zo nog meer aandacht te besteden aan onze 15 miljoen koffiedrinkende gasten.’ Dit jaar kreeg V&D in Emmen een 5,5 als rapportcijfer.
Koffieleverancier Segafredo laat weten zich niet te kunnen vereenzelvigen met de test ‘omdat smaak beoordelen een subjectief fenomeen is.’ Brasserie Zomerlust in Zwijndrecht (rapportcijfer 4) is verbolgen over de uitkomst. ‘Onbegrijpelijk en ongelooflijk, wat een onrecht wordt ons aangedaan.’ Horecabedrijf Verderop in Delft (cijfer: 3,5) gaat nog iets verder en laat het AD weten: ‘Als u dit publiceert, zeg ik mijn abonnement op.’
Café Hart van Brabant (cijfer: 2) in ’s Hertogenbosch tenslotte: ‘Wij hebben de hoogste koffieomzet per vierkante meter van Brabant. U test is slechts gebaseerd op de mening van één bevooroordeelde man die Nederlandse bedrijven met Nederlandse producten en Nederlandse gasten met een Nederlandse smaak schade willen toebrengen. Wij zijn diep bedroefd in u en uw krant.’