Horecaomzet na vier jaar weer gestegen

De horecabedrijven in Nederland hebben in het derde kwartaal van 2005 voor het eerst in vier jaar tijd meer maaltijden, drankjes en hotelovernachtingen verkocht. De omzet van de restaurants, cafés en hotels steeg met 3,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2004. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag.

'De horeca zit duidelijk in de lift. Dit is weer een goed bericht over de Nederlandse economie', stelde M. Vergeer van het CBS.

In het tweede kwartaal lag het zogeheten omzetvolume in de horecasector nog ongeveer gelijk aan dezelfde periode een jaar eerder. De verkoop van de diverse horecaproducten zat in de perioden daarvoor tot 2001 steevast in een dalende lijn.

Volgens het bedrijfschap Horeca en Catering zorgde de lange zomer voor de omzetstijging. De natte maand juli was niet goed voor de horeca, maar het zonnige weer in september maakte veel goed. Vooral bedrijven met terrassen konden terugkijken op een prima seizoen.

De toeristenhotels, bungalowparken en campings zagen tijdens de schoolvakanties veel potentiële gasten uitwijken naar zonnige bestemmingen elders. Alleen bij de hotels werd dit omzetverlies goedgemaakt door extra gasten in september, aldus het bedrijfschap. Voor 2006 verwacht het bedrijfschap een omzetgroei van 2 procent.