nieuws

Philips in zee met Swarovski

Horeca

EINDHOVEN – Wat met een koffiezetapparaat lukt, moet ook met glimmers kunnen. Philips brengt samen met Swarovski een productenlijn uit.

Philips in zee met Swarovski

Oorbellen met een lampje, een handtas met ingebouwde mp3-speler, een met kristal gepimpte headset? De fantasie slaat op hol bij de jongste strategische alliantie van Philips. Samen met glimmertjesfabriek Swarovski (juwelen, kristal, handtassen) werkt het aan de integratie van high-tech met high fashion. Dat moet een reeks zinvolle, modieuze accessoires opleveren voor vrouwen, met de naam Active Crystals.

De essentie van wat vrouwen willen
Philips en Swarovski houden de eerste producten nog even onder de pet, maar verklappen wel dat het zal gaan om geluidsaccessoires en opslag apparatuur (storage devices). Een met glimmers gepimpt oortje en een gepimpte usb-stick dus? Dat hebben we vaker gezien. In de serie “duurste … ter wereld” is zo’n beetje elk driedimensionaal item waarop diamanten of kristal zijn te plakken, al eens gepimpt. Nee, Rudy Provoost, baas van de divisie Consumentenelektronica, belooft hogere zaken. “Het resultaat van de alliantie zal een reeks producten zijn die teruggaan naar de essentie van wat vrouwen willen. De samensmelting van functionaliteit en mode middels een unieke combinatie van technologie en elegantie. We combineren luxe design met de praktische, alledaagse voordelen van consumentenelektronica als aanvulling op Philips merkbelofte “sense and simplicity” en Swarovski’s merkbelofte van “Poetry & Precision”.

Creativiteit en know-how
Eerst maar eens zien. Philips kan de integratie van juwelen en elektronica op een innovatief, hoog niveau doorvoeren. Daarvoor hebben de afdelingen Research, Lighting, CE en Design meer dan voldoende creativiteit en know-how in huis. De executie die ertoe moet leiden dat ontwerpen verworden tot eindproducten die effectief op de markt worden gezet, dat is de bekende achilleshiel van het machtige technologieconcern.

Productallianties
Toch hebben productallianties tot nu toe wel voor frisse producten gezorgd. Senseo (met Douwe Egberts) zette de koffiemarkt op zijn kop, de Cool Skin (met Nivea) trok veel jongeren naar het droogscheren. De met Nike ontwikkelde sportieve mp3-spelers waren als product zeer geslaagd. Helaas ruilde Nike de samenwerking in voor een deal met Apple. Dat merk past beter bij jonge fashion victims.