Duurzaamheid dringt door in top 100 beste horecabedrijven

Duurzaamheid dringt door in top 100 beste horecabedrijven

De horecaformules die in de top 100 van beste Horecabedrijven van Misset Horeca staan, zetten steeds meer in op duurzaamheid bij de inkoop van food en beverage. Dat blijkt uit een onderzoek van Misset Horeca.

Groene salades zitten in de lift. Net als streekgerechten, biologisch en fairtradeproducten. Naast de regionaliseringstrend is de hang naar gebruik van groenten en verse keukenkruiden terug te zien. Daarnaast zijn sandwiches, schaal- en schelpdieren en sushi lichte stijgers in het assortiment van de ondervraagde horecaketens. Bij de dranken is plat bronwater een stijger en filterkoffie zit in de min.
Net als vijf jaar geleden vroeg Misset Horeca aan de top 100 van grootste hotel, restaurant en fastfoodbedrijven in Nederland welke food- en drankproducten het best verkopen. 31 Formules vulden de enquête in. Naast grote hotelbedrijven waren er restaurantketens en snackbedrijven die meewerkten.

Varkensvlees

In 2008 was Misset Horeca de eerste die een food en beverage-onderzoek deed onder horecaketens uit de top 100 van grootste bedrijven. Toen kwam varkensvlees, luxe brood, lichte salades, regionaal rundvlees en appeltaart als winnaars uit de bus. Bij de dranken scoorden bubbels, gezonde cocktails, smoothies, betere koffie en vers sap. Varkensvlees is nu op zijn retour. Koffiespecialiteiten en verse vruchtensappen blijven het goed doen.
Meer over de resultaten van dit onderzoek in Misset Horeca nummer 22 welke op 1 november verschijnt.