Dat zeggen leveranciers van Fairtrade producten,zoals linnenbedrijf Womitex en bierproducent Mongozo. In de Hotellounge op de Horecava, een initiatief vanonder meer Misset Horeca, ging het dinsdagmiddag over de kansen en uitdagingen van Fairtrade toepassingen in de hotelie.
Kamer klaar
Te gast waren Jochum Veerman van Max Havelaar (de organisatie achter het international Fairtrade keurmerk), Marc Rynja van Womitex, Jan Fleurkens (Mongoza) en general manager Kees Teer van het Dorint hotel op Schiphol. Dorint nam afgelopen najaar de eerste complete fairtrade ingerichte hotelkamer. ‘De belangstelling voor de kamer is goed, er wordt flink op geboekt’, zegt Teer. Voorlopig blijft het bij één kamer, maar op termijn zullen we op grotere schaal overstappen op eerlijke spullen’.
Bewustzijn groeit
Marc Rynja van Womitex merkt dat hoteliers in Nederland nog veel te afwachtend zijn met Fairtrade. ‘Managers onderschrijven het belang van een betere wereld voor de katoenboertjes in Afrika, maar dat besef leidt nog niet tot een massaal overstappen op ander katoen’.