Bezettingsgraad hotels daalt tot 65,8 procent

Bezettingsgraad hotels daalt tot 65,8 procent

De gemiddelde bezettingsgraad in de Nederlandse hotelbranche is vorig jaar gedaald tot 65,8 procent. De gemiddelde kamerprijs daalde tot 95 euro. De ...

Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder ruim tweehonderd hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment.

Na een aantal jaren stijging daalde de gemiddelde bezettingsgraad van 68,2 procent in 2007 tot 65,8 procent in 2008. De gemiddelde kamerprijs nam af van 97 euro in 2007 tot 95 euro vorig jaar. De gemiddelde opbrengst per kamer van de Nederlandse hotels steeg daarentegen van 54.254 euro (2007) tot 57.128 euro (2008).

De daling van de bezettingsgraad deed zich met name voor bij hotels in Amsterdam en op Schiphol, en in het bijzonder bij de vijfsterrenhotels binnen deze regio. De bezettingsgraad voor deze groep daalde van 81,1 procent tot 75,5 procent, terwijl die buiten deze regio veel minder daalde.

Gemiddelde kamerprijs

De gemiddelde kamerprijs van een vijfsterrenhotel in de regio Amsterdam/Schiphol steeg van 246 euro in 2007 tot 275 euro vorig jaar. De prijs van een kamer in een driesterrenhotel in deze regio bleef met 92 euro stabiel, de kamerprijs van een viersterrenhotel daalde van 131 naar 122 euro.

Verder blijkt dat de kameropbrengsten vorig jaar daalden tot 48 procent van de totale opbrengst. De f&b-inkomsten bleven gelijk, 41 procent van de totale kameropbrengst.

Vrijetijdsboekingen

Onderzoeker Mark Kemper van KPMG constateert verder dat er een verschuiving plaatsvindt tussen de leisuremarkt en zakelijke markt. ‘Van het totaalaantal boekingen had 47,8 procent vorig jaar een vrijetijdskarakter. In 2007 was dit 46,5 procent. Vooral in het vijfsterrensegment was vorig jaar een sterke stijging van het aantal vrijetijdsboekingen te zien.

Kemper verwacht dat de daling van de bezettingsgraad en de kamerprijs ook de rest van dit jaar doorzet. ‘Met name de Randstad en de vijfsterrenhotels gaan een lastig jaar tegemoet. Dit komt onder meer door een verdere terugval in het zakelijke segment en een verdere daling van het aantal buitenlandse gasten’.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.