Campanile voor 15 miljoen euro onder het mes

Campanile voor 15 miljoen euro onder het mes

De veertien Campanile-hotels in Nederland gaan flink op de schop. In september krijgen alle hotels nieuwe, luxe bedden, in de loop van volgend jaar volgt een grondige renovatie van alle kamers.

In totaal gaat het om een investering van tussen de €10 en €15 miljoen. Dat meldt Xavier Douchy, operations director Louvre Hotels Benelux deze week in Misset Horeca. ‘We gaan het concept compleet veranderen’, zegt Douchy. ‘We willen de eerste economy keten zijn met viersterrenkwaliteit.’

Oude kamers

Per kamer heeft Douchy €15.000,- beschikbaar. Behalve de kamers krijgen ook de restaurants en het exterieur een opknapbeurt. Douchy: ‘Sommige hotels zijn twintig jaar oud. We moeten echt geen twee jaar meer wachten’. De renovatie moet in 2009 zijn afgerond.

‘Bad product’

Campanile herstelt zich langzaam van een slechte periode, waarin nauwelijks werd geïnvesteerd. ‘Ons product was bad’, aldus Bouchy. De ommekeer kwam toen Groupe Envergure, de Franse moeder van Campanile, drie jaar geleden door de steenrijke familie Taitinger werd verkocht aan het Amerikaanse private equity fonds Starwood Capital.

Online, realtime

Volgens Anne-Katrien Hooft van Huysduynen, operations manager Nederland bij Campanile, is Starwood Capital meer dan een beleggingsfirma die uit is op de snelle winst. ‘De Amerikanen investeren fors, onder andere in ons reserveringssysteem en onze website. Wij zijn de enige hotelketen ter wereld met online, real time availability van alle hotelkamers. Er zit geen minuut vertraging in.’

Teugels aanhalen

Wat de Amerikanen ook deden was de teugels flink aanhalen. De afgelopen jaren is er flink gecentraliseerd en gestandaardiseerd. Volgens Hooft van Huysduynen is dat de kwaliteit ten goede gekomen. De resultaten onderstrepen dat. De afgelopen drie jaar groeide de omzet van de vijftien vestigingen (veertien Campaniles en één Premier Classe-hotel in Breda) van €17,6 miljoen in 2004 naar €20,2 miljoen in 2007. De bezettingsgraad steeg in die periode van 60 naar 70 procent en de average room rate van €58,- naar €65,-.

‘Nederland is vol’

Met Campanile heeft Starwood grote plannen. Het aantal hotels moet in vijf jaar tijd groeien van 350 naar 2000. De expansie moet plaatsvinden in India, China en Oost-Europa. In Nederland ziet Douchy weinig groeikansen. ‘We hebben geen concrete plannen.’ Als er uitbreiding plaatsvindt, dan is het door overnames. ‘Het is heel lastig om nieuw te bouwen. Nederland is vol’.