Rene Wildeman is het eens met Diender dat het Damrak een opknapbeurt kan gebruiken. Al nuanceert hij dat de negatieve beeldvorming van de drukke straat niet altijd overeenkomt met de realiteit. Zo is bijna alle lichtreclame verdwenen om de gevels van de panden aan het Damrak beter zichtbaar te maken, maar ‘nog steeds gillen velen dat de gevels achter lichtreclames verborgen zijn’.
Volgens Wildeman moet het doel zijn om het Damrak ruimte te bieden aan minder laagwaardige horeca en souvenirshops en een gevarieerder aanbod. ‘Een eerste stap is al gedaan met de aankoop van de zogenaamde Barazzani-panden door N.V. Stadsgoed. Hierin wordt onder andere het nieuwe hotel The Exchange geopend aan het eind van het jaar. Binnenkort opent ook een kledingwinkel in plaats van een voormalige Pizzeria’.
Volgens Wildeman moet het gaan om meer kwaliteit in zowel de openbare ruimte als in diversiteit. Wildeman: ‘Verbetering van het verblijfsklimaat, aantrekken van nieuwe winkelformules en in de grotere panden luxe grootstedelijke appartementen of vernieuwende culturele of experience concepten’.
‘Dus geen Champs-Elysées, geen Bahnhofstrasse, maar gewoon een aantrekkelijke Amsterdamse straat’, aldus Wildeman die in het najaar het honderdjarige bestaan viert van Hotel De Roode Leeuw.
Eerder deze week liet Diender weten het het Damrak is verpauperd en dat hij ‘de rode loper van Amsterdam’ wil oppimpen met exclusieve restaurants en winkels.