Roep om één classificatiesysteem voor Azië

Roep om één classificatiesysteem voor Azië

De roep om een standaard classificatiesysteem voor hotels in Azië wordt steeds luider. Vooral in China verloopt de beoordeling van hotels veelal dubieus. Met wantrouwen bij zakenreizigers en reisbureaus als gevolg.

Tijdens een conferentie over de Aziatische hotelmarkt in Singapore werd het huidige classificatiesysteem in China op de korrel genomen. Zo vroeg Bernadette Dennis van DB Concept zich af wie er in China beslist over hotelsterren. Temeer omdat in China veel hotels volgens haar niet voldoen aan het aantal sterren.

‘De vijf sterren rating moet gebaseerd zijn op het serviceniveau van het personeel, niet op het uiterlijk van het gebouw’, aldus Dennis.

Henrietta Ho, marketingdirecteur van Hyatt International is van mening dat er behoefte is aan een onafhankelijke instantie voor de invoering van en controle een Aziatisch classificatiesysteem.

Azië-watcher Henk Meyknecht, general manager van Marco Polo Hotels in Hongkong, stelt dat de classificatie voor vier- en vijfsterrenhotels binnen China verwarrend kan zijn.

‘Deze classificatie wordt centraal gecontroleerd door de National Tourism Authorities in Peking. Maar in de praktijk is er sprake van een selectieve toepassing’, aldus Meyknecht.

‘Zo zijn er verouderde lokale hotels, vaak eigendom van locale overheden, die niet in verhouding staan met recent geopende internationale hotels. Toch zijn het beiden vijfsterrenhotels’.

Eerdere berichten over de hotellerie in China