Uitspraak Rinkens roept reacties op

Uitspraak Rinkens roept reacties op

De Christelijke Hogeschool Nederland in Leeuwarden stelt vraagtekens bij de uitspraak van hotelier Paul Rinkens. Rinkens stelde vorige week dat de verkoopkwaliteiten van studenten en afgestudeerden van hotelscholen in Nederland dusdanig zijn dat de hotellos niet in aanmerking komen voor salesfuncties voor zijn nieuwe hotelconcept Qbic.

Volgens Ans van Hooff, Dean International Hospitality Management van CHN Leeuwarden, is Rinkens met zijn uitspraak ‘wel erg stellig’. Bij een dergelijke uitspraak rijst onmiddellijk de vraag: wat kunnen ze niet verkopen, vraag Van Hooff zich af.

‘Natuurlijk is er een voortdurend spanningsveld tussen gastvrijheid en bepaalde vormen van sales. Toch is een groot aantal afgestudeerden van Nederlandse hotelscholen werkzaam in marketing- en salesfuncties, en niet alleen in de hotelbranche’, aldus Van Hooff.

Geen reclame

Van Hooff vervolgt: ‘En zo zal het ook zijn dat Paul Rinkens een groot deel van afgestudeerden van marketingopleidingen aan hogescholen niet voor de verkoop van zijn nieuwe concept kan gebruiken. Wij nodigen hem uit in Leeuwarden om dit concept voor onze studenten en medewerkers te presenteren’.

De redactie kreeg nog een mail binnen over dit onderwerp. Daryl Jaeger zegt dat Rinkens geen idee heeft waarover hij praat. ‘Ik vind de opmerking geen goede reclame voor de horeca en zeker niet voor het opleidingsniveau van de Nederlandse hotelscholen. Ik denk ook niet dat het representatief is voor het salestalent dat afstudeert aan de hogere hotelscholen in ons land’, aldus Jaeger.