Hotelketens domineren Nederlandse markt

Hotelketens domineren Nederlandse markt

De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door hotelketens, zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau Horwath HTL. Nationale en internationale ketens hebben 59% van alle hotelkamers in Nederland in handen. Daarmee is de ketenpenetratie in Nederland de hoogste in Europa, gevolgd door Spanje, Kroatië, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

In totaal zijn 663 hotels in Nederland aangesloten bij een nationale of internationale hotelketen. Dit is 19% van het totale aantal hotels. De ketenhotels tellen in totaal 76.133 hotelkamers, oftewel 59% van het totale aanbod. Nederland heeft daarmee de hoogste ketenpenetratie in Europa, gevolgd door Spanje met 33%, Kroatië met 53%, Verenigd Koninkrijk met 49% en Frankrijk met 48%. Dit blijkt uit het rapport Chain Hotels in Europe 2018 van adviesbureau Horwath HTL.

Ketenhotels hebben meer kamers

De ketenhotels in Nederland tellen gemiddeld 115 hotelkamers per hotel, en zijn daarmee aanzienlijk groter dan het gemiddelde Nederlandse hotel. Dit verklaart waarom de hotelketens, met 19% van de hotels in Nederland, 59% van de hotelkamers vertegenwoordigen. In andere Europese landen is dit verschil nog sterker: in het Verenigd Koninkrijk bieden hotelketens slechts 8% van de hotels, maar 49% van de hotelkamers. Ook in Duitsland (10% hotels, 37% hotelkamers), Zwitserland (6% hotels, 23% hotelkamers) en Italië (5% hotels, 15% hotelkamers) is zichtbaar dat ketenhotels aanzienlijk meer kamers per hotel bieden.

hotelketens

107 hotelmerken in Nederland

In totaal zijn op de Nederlandse hotelmarkt 107 hotelmerken actief, 8 meer dan een jaar geleden. Hiervan zijn 39 merken van Nederlandse hotelketens, en 68 van internationale hotelketens. Van de 663 ketenhotels in Nederland zijn 262 aangesloten bij een internationale keten en 447 bij een Nederlandse keten. 46 hotels zijn, middels verschillende constructies, bij zowel een nationale als een internationale keten aangesloten. De internationale hotelketens vertegenwoordigen daarmee 40% van de ketengebonden hotels en 45% van het totale ketengebonden kameraanbod in Nederland.

Ten opzichte van vorig jaar zijn 23 nieuwe ketenhotels toegevoegd in Nederland (+3,6%), met in totaal 3.666 kamers (+5,1%). Internationale ketens in Nederland voegden 16 hotels toe met 2.890 kamers, en nationale ketens 11 hotels met 1.298 kamers. Vier nieuwe hotels zijn zowel aan een nationale als een internationale keten gebonden.

Van der Valk grootste hotelketen

De grootste hotelketen in Nederland is Van der Valk, met 70 hotels en 9.880 hotelkamers. Van der Valk is na McDonald's het grootste horecamerk in Nederland. De grootste buitenlandse hotelketen in Nederland is Accor, op de tweede plaats met 46 hotels en 7.977 hotelkamers. De top 5 wordt volgemaakt door NH Hotel Group (36 hotels, 6.874 kamers), Fletcher (87 hotels, 5.004 kamers) en IHG (20 hotels, 3.610 kamers).

hotelketen

Alle hotels van de keten Van der Valk worden ook geëxploiteerd onder de merknaam Van der Valk, waarmee dit ook het grootste hotelmerk is in Nederland. Een keten als Accor maakt gebruik van verschillende hotelmerken zoals ibis, Novotel en Sofitel; het aantal hotels en hotelkamers per merk is hierdoor kleiner. Na Van der Valk (70 hotels, 9.880 kamers) zijn de best vertegenwoordigde hotelmerken in Nederland NH (31 hotels, 5.615 kamers), Fletcher (87 hotels, 5.004 kamers), Bastion (31 hotels, 3.119 kamers) en Best Weste

Ketenpenetratie het hoogst op Schiphol

De meeste ketenhotels zijn gevestigd in de grotere steden. In de 10 Nederlandse plaatsen met de grootste aantallen hotelkamers, is de gemiddelde penetratiegraad 71%. De hoogste penetratie is gezien op Schiphol: 100% van alle hotelkamers is hier ketengebonden. In Amsterdam, qua kameraanbod de grootste hotelstad, is de penetratiegraad 70%. In steden als Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Maastricht ligt de penetratiegraad tussen 60% en 70%. Opvallend is dat in Valkenburg, met in totaal 1.750 kamers de 8e hotelstad van Nederland, slechts 15% van het aanbod ketengebonden is.hoteketen

Europese hotelmarkt

Op Europees niveau zijn grote verschuivingen zichtbaar in de hotelmarkt. Twee van de grootste Amerikaanse hotelketens, Marriott en Starwood, zijn in september 2016 gefuseerd en de gevolgen hiervan worden inmiddels ook zichtbaar in de ontwikkeling en spreiding van hotelmerken. De Franse hotelketen Accor heeft verschillende kleinere merken opgekocht om gaten in de marktsegmentatie op te vullen. Het Britse InterContinental Hotels Group heeft het boutiquemerk Kimpton overgenomen, en het merk in Groot-Brittannië en andere Europese landen geïntroduceerd. In oktober 2018 is de Spaanse NH Hotel Group voor een bedrag van € 2,3 miljard overgenomen door de Thaise hotelketen Minor International.

Nederland vertegenwoordigt met ruim 76.000 ketengebonden hotelkamers zo’n 4% van het totale ketengebonden hotelaanbod in Europa. De landen met het grootste aandeel op de Europese markt van ketenhotels zijn Spanje (22%), Verenigd Koninkrijk (21%), Frankrijk (18%) en Duitsland (17%).

In bijna alle onderzochte Europese landen is het aantal ketengebonden hotels gestegen. In Italië is het aantal ketenhotels het afgelopen jaar met 6% gestegen; in Duitsland, Ierland, Spanje, Polen, Zwitserland en Nederland met 3%. Opvallend is dat Frankrijk en Groot-Brittannië geen stijging lieten zien, mogelijk doordat het aantal ketenhotels in deze landen al zeer hoog is.

Chain Hotels in Europe 2018

Het rapport Chain Hotels in Europe 2018 is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. In het rapport worden 12 Europese hotelmarkten in kaart gebracht, waarbij is gekeken naar de groei van het aantal ketenhotels en het verschil tussen lokale en internationale ketens.