nieuws

NH Collection Flower Market opent als vierde NH Collection in Amsterdam

Hotel 863

NH Collection Flower Market opent als vierde NH Collection in Amsterdam

NH Hotel Group heropent na een verbouwing van zes maanden het oude NH Carlton als NH Collection Flower Market, het vierde NH Collection hotel in Amsterdam. ‘We zien dit eigenlijk niet als heropening, maar als opening van een nieuw hotel.’

NH Carlton Amsterdam is geschiedenis nu NH Hotel Group NH Collection Amsterdam Flower Market verwelkomt als vijfde hotel van het premiummerk NH Collection in Nederland. De 233 kamers van het 4-sterren superior hotel zijn gevestigd in een authentiek gebouw uit 1920 en liggen in het historische centrum van Amsterdam. 

NH Carlton Amsterdam was een bekend hotel met een rijke geschiedenis die teruggaat tot de Olympische Spelen in 1928’, schetst Maarten Markus, managing director Northern Europe van NH Hotel Group. Het hotel werd voor die Spelen in Amsterdam gebouwd door de heer Carlton, wiens naam het hotel lang gedragen heeft. 

‘Dit hotel kon wel een opknapbeurt gebruiken’, geeft Markus toe. ‘Maar na de renovatie is het, met de klassieke elementen en de ligging pal aan de bloemenmarkt, de perfecte aanvulling op de bestaande hotels van NH Collection in Amsterdam.’ 

Over de naamswijziging zegt hij: ‘We zien dit niet als heropening, maar als opening van een nieuw hotel. Daar past een nieuwe naam bij. Ook was de oude naam soms verwarrend, omdat er ook een hotelketen is met dezelfde naam.’ 

Interieurontwerp voegt elegante textuur toe 

Het interieurontwerp is geïnspireerd op het industriële en kosmopolitische karakter van de stad, de levendige Bloemenmarkt en de kleurrijke bloemenvelden in de omgeving van Amsterdam. Het Spaanse TBC Interiorismo werkte voor dit hotyel voor de negende keer samen met NH Hotel Group, na ondner meer het interieur van NH Collection Berlin Friedrichstraße en NH Collection Gran Via in Madrid te hebben ontworpen. Daarnaast staan er meer interieurontwerp projecten in de planning, zoals NH Collection München Bavaria dat in augustus 2019 wordt geopend. 

Interieurontwerpster Mercedes Isasa van TBC Interiorismo legt het totstandkomingsproces van het interieurontwerp uit: Het interieurontwerp van het hotel brengt de stad naar binnen, beginnend met de sfeer van de nabij gelegen Bloemenmarkt die in alle openbare ruimtes ademt. 

Ze gebruikt texturen en materialen met grootschalige bloemenprints om de omgeving uit te lichten. Bovendien maken we gebruik van het design van Moooi, een toonaangevend Nederlands bedrijf in hedendaags design, wiens producten worden tentoongesteld in elk design platform wereldwijd. Een voorbeeld is het bloemrijke wandtapijt achter de receptie, een ontwerp van Marcel Wanders, medeoprichter van het bedrijf met Casper Vissers, en geeft een nieuwe draai aan de traditionele Nederlandse stillevens met bloemen.’ 

Uitbreiding portfolio NH Collection 

Momenteel zijn er 80 NH Collection hotels wereldwijd, waarvan vijf in NederlandNH Collection Amsterdam Flower Market wordt het vierde NH Collection in Amsterdam, naast NH Collection Doelen, NH Collection Barbizon Palace en NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky. De enige buiten Amsterdam is NH Collection Eindhoven Centre.

Het merk NH Collection bestaat pas vijf jaar, maar groeit razendsnel. Het wordt ook gezien als groeimotor achter de expansie van NH Hotel Group. Nu al bestaat 25 procent van het portfolio van de groep uit NH Collection hotels. Van de hotels in de pijplijn is zelfs 55 procent een NH Collection.

Gastronomie en f&b als belangrijke pijler

Gastronomie is een van de pijlers van het merk NH Collection. Na een succesvolle samenwerking met een pop-uprestaurant in NH Carlton Amsterdam, werkt NH Collection Amsterdam Flower Market wederom samen met Ter Marsch & Co, voor alle f&b van het hotel. ‘Zij hebben echt tophamburgers’, zegt Markus. ‘En het wordt een gastronomisch hamburgerrestaurant, waar ze bijvoorbeeld ook winepairings doen.’

Het restaurant op de begane grond wordt onafhankelijk beheerd, waar Ter Marsch & Co een bar en grill concept lanceert. Daarnaast verzorgt het van oorsprong Rotterdamse concept ook het ontbijt en de roomservice in het hotel, vanuit de keuken bij de ontbijtzaal. 

Banqueting heeft NH Collection Amsterdam Flower Market niet: de vergaderzalen uit de oude situatie zijn ingeruild voor 10 procent extra hotelkamers. Eerder werd al bekend dat Christian Rothbauer is aangesteld als general manager van het hotel.

Minor hotels

Eerder dit jaar werd de integratie van NH Hotel Grouo in het nieuwe moederbedrijf Minor Hotels grotendeels voltooid. Sindsdien draagt NH Hotel Group de ondertitel ‘part of Minor Hotels’. Dit betekent dat het niet ondenkbaar is dat binnen afzienbare tijd de merken van Minor Hotels ook naar Amsterdam komen. ‘Het is mogelijk dat een van de vier huidige NH Collection Hotels in Amsterdam een Anantara wordt’, zegt Markus.

Bekijk hieronder een video van de opening


 

Foto's