Bijna helft hotels wil even geen personeel aannemen

Bijna helft hotels wil even geen personeel aannemen

In een enquête onder ruim 80 hotels geeft ruim 44 procent van de hoteliers aan voorlopig even geen nieuw personeel in dienst te willen nemen. Veel hotels hebben bij de huidige bezetting al meer mensen in vaste dienst dan ze nodig hebben. Hierdoor zal, als de bezettingen weer groeien, de vraag naar flexibel personeel toenemen.

De meerderheid van de ondervraagde hotels, ruim 60 procent, heeft bij de huidige hotelbezetting nog altijd meer werknemers en contracturen op de loonlijst staan dan dat men nodig heeft op de werkvloer. En wil daarom even geen nieuwe personeel aannemen.

Tegelijkertijd is stijging van het ziekteverzuim aannemelijk. Hierdoor ligt een krappe personeelsbezetting op de loer op het moment dat het aantal boekingen in de toekomst toeneemt.

Behoefte aan flexibiliteit

Nu al geeft 23 procent van de hotels aan behoefte te hebben aan flexibiliteit binnen het personeelsbestand omdat de huidige teams vaak te klein zijn. Op het moment dat in de toekomst de bezetting weer stijgt, wordt het een uitdaging om de personeelsplanning hierin te laten meegroeien.

Een kleine 22 procent zegt dit voorlopig enkel op basis van flexibele contracten van plan te zijn.

44 procent van de ondervraagde hotels spreekt uit als gevolg van de crisis voorlopig geen eigen personeel meer aan te nemen. Externe inhuur van flexibele arbeidskrachten om een toenemende bezetting te kunnen ondervangen kan uitkomst bieden, 54 procent van de respondenten staat hiervoor open.

Enquête onder 84 hotels

Hotellerie-uitzendbureau Ivoren Wachters nam in de afgelopen weken een survey af binnen de Nederlandse hotelbranche. Doel was zicht te krijgen op de impact van de laatste Covid-19 maatregelen en de toekomstverwachtingen binnen deze branche. 84 hotels hebben aan dit onderzoek hun medewerking verleend.

Nieuwe activiteiten

Naast samenwerken met naburige of bevriende restaurants en chefs en het aanbieden van kamers als alternatieve werkplek en het daaraan koppelen van diensten als roomservice, gym en fietsenhuur, bedenken hotels soms ook activiteiten die buiten het gebruikelijke dienstenpakket liggen. Bijvoorbeeld door het hotel aan te bieden als pickup point voor Post NL

Verwachtingen

Na lichtpuntjes in de zomer was er de hoop dat het aantal boekingen gestaag weer wat zou aantrekken. Tijdens de huidige gedeeltelijke lockdown verwacht echter slechts 8 procent van de respondenten dat de bezetting ergens in de eerste helft van 2021 weer in de buurt van het oude niveau is.

Van de respondenten denkt 33 procent dat pas in de tweede helft van 2021 een pré-Corona bezetting bereikt wordt en 59 procent van de ondervraagde hoteliers voorziet het herstel pas in 2022.

Voor de meerderheid van de respondenten is een tijdelijke sluiting van hun hotel echter geen serieus alternatief; slechts 28 procent neemt dit op dit moment in overweging.

Kostenbesparing voornamelijk op personeel

Om zich door deze roerige tijd heen te slaan moeten hoteliers soms creatief zijn in het doorvoeren van kostenreducties. Dit gebeurt met name aan de personeelskant. Personeelsuren worden waar mogelijk verminderd, en tijdelijke contracten zijn met regelmaat niet verlengd.

Personeel wordt nog steeds heel divers ingezet, zo wordt housekeeping voornamelijk in eigen beheer ingevuld en draait dagpersoneel soms nachtdiensten. Ook wordt binnen hotelketens regelmatig onderling personeel uitgeleend.

Veel respondenten geven aan op F&B vlak besparingen te hebben doorgevoerd, bijvoorbeeld door een slimmere inkoop voor de buffetten, door de minibars op de kamers leeg te laten en door de F&B outlets tot het minimale te beperken.

Bezetting en herkomst omzet

79 procent van de ondervraagde hotels geeft aan een bezetting te hebben van 25 procent of minder. De kamers worden doorgaans met name in de weekenden geboekt, grotendeels door Nederlandse gasten.

Een kleine 10 procent van de ondervraagde hotels heeft na de persconferentie op 13 oktober, waarin de sluiting van de restaurants werd aangekondigd, een stijging gezien in het aantal boekingen van Nederlandse, dinerende hotelgasten. Helaas maakt dat het wegvallen van Europese reizigers bij lange na niet goed.