Dutch Hotel Award 2021 zoekt hotelteams die gaan voor veerkracht en verbinding

Dutch Hotel Award 2021 zoekt hotelteams die gaan voor veerkracht en verbinding
Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Nadat de editie van 2020 als gevolg van corona werd geannuleerd, gaat de organisatie van de Dutch Hotel Award in 2021 wél op zoek naar het beste hotelmanagementteam van het land. Daarbij is als thema gekozen voor 'veerkracht en verbinding', onderwerpen die nauw samenhangen met hoe hoteliers hun bedrijf en team overeind houden in coronatijd.

De Dutch Hotel Award wordt in 2021 voor de 17e keer georganiseerd. Corona gooide roet in het eten voor 2020, maar dit jaar gaat de organisatie er vanuit dat een coronaproof editie te kunnen organiseren. Die ziet er wel iets anders uit dan voorgaande edities.

Veerkracht en verbinding

Elk jaar wordt een thema gekozen dat aansluit bij een actuele ontwikkeling of onderwerp dat in de hotellerie hoog op de agenda staat. Dit jaar houdt dat thema logischerwijs nauw verband met het doorkomen en herstellen van de coronacrisis, die geen hotel ongemoeid laat.

‘In onze prachtige bedrijfstak hebben veel ondernemers de crisis aangepakt door de armen flink uit de mouwen te steken', licht Francesco Monaco, initiatiefnemer van de Dutch Hotel Award, toe. ‘Achterstallig onderhoud werd onder handen genomen, bijzondere vormen van samenwerking met externe partijen werden gesmeed, speciale trainingsprogramma’s werden opgezet voor medewerkers. En veel aandacht is besteed aan commerciële creativiteit. Als rode draad heeft de jury van de Dutch Hotel Award daarom dit jaar gekozen voor Verbinding & Veerkracht.’

‘Uit de crisis komen op eigen kracht is ongelooflijk moeilijk. Maar wanneer je samenwerkt met anderen, creëer je energie, ideeën en commerciële mogelijkheden waarmee je elkaar kunt versterken. De essentiële factor is echter het aan de dag leggen van veerkracht. Hoe ga je om met de ongekende uitdagingen, hoe behoud je als hotelier en managementteam je motivatie en verbinding met medewerkers en gast. En wat is je plan wanneer de beperkingen het toelaten dat je weer mag ondernemen?’

De jury is benieuwd naar de antwoorden op deze vragen en kijkt uit naar de strategische en creatieve invulling van het thema. Daarbij is de context van het team belangrijker dan ooit. Immers, de enige manier om het succes terug te pakken is door samen de schouders er onder te zetten.

Geen live halve finale

Hotelmanagementteams kunnen zich vanaf vandaag inschrijven op de website van Dutch Hotel Award. Dat kan tot en met vrijdag 16 april. Normaal gesproken kiest de jury uit de inzendingen 10 genomineerden en wijst na nadere bestudering van die genomineerden 5 teams aan die doorgaan naar de halve finale, traditioneel in de Heineken Experience in Amsterdam.

Vanwege de coronabeperkingen is ervoor gekozen geen live halve finale te houden. Teams die willen meedingen naar de titel melden zich aan met een videoclip waarbij ze ingaan op het thema. De jury kiest uit de inzendingen de vijf beste.

De clips van deze vijf worden vervolgens op 22 april gepubliceerd op Missethoreca.nl, waarna het publiek kan stemmen. De uitslag van die stemronde wordt door de jury meegewogen bij het aanwijzen van de drie finalisten. Die worden op 20 mei bekendgemaakt.

Jurybezoeken

Als de regels van de overheid het mogelijk maken, zal de jury op vrijdag 18 juni de drie finalisten bezoeken. Daar krijgen de teams de mogelijkheid zich aan de jury te presenteren en te laten zien hoe zij invulling geven aan het thema ‘veerkracht en verbinding'.

De winnaar wordt vervolgens in de week van 28 juni bekendgemaakt. Op welke wijze is nog even afhankelijk van wat tegen die tijd kan en mag onder de beperkingen. De invulling van die bekendmaking wordt op een later moment bekend.

Wat wint het winnende team?

De winnaar van de Dutch Hotel Award 2021 ontvangt een speciaal ontworpen kunstwerk. Directie en afdelingshoofden mogen zich een jaar lang het meest professionele managementteam van Nederland noemen en worden uitgebreid geportretteerd in een reportage in Misset Horeca. Elk managementteamlid ontvangt een persoonlijke oorkonde en het complete managementteam mag een workshop naar keuze volgen op de Hoge Hotelschool Den Haag.

Dutch Hotel Award

De Dutch Hotel Award (DHA) is een initiatief van Trust Hospitality en vormt een jaarlijkse wedstrijd voor hotelmanagementteams. In drie afvalrondes worden drie finalisten bepaald die aan de slag gaan met het thema van dat jaar en een aanvullende finaleopdracht. DHA heeft tot doel de creativiteit en het professionalisme in de hotellerie te vergroten.

De jury bestaat uit (v.l.n.r.) Regine von Stieglitz van Hotelschool The Hague, initiatiefnemer Francesco Monaco, juryvoorzitter Bas Tolmeijer, hoofdredacteur van Misset Horeca Marjon Prummel, Sjuk Akkerman van ING, Bart Meinen van Heineken en Sander Allegro.

16 winnaars Dutch Hotel Award

Alle winnaars van de DHA tot nu toe:
2019:Jaz in the City Amsterdam
2018:Novotel Amsterdam Schiphol Airport
2017:Kruisherenhotel Maastricht
2016: Ink Hotel Amsterdam
2015:Hotel van Oranje, Noordwijk 
2014:Postillion Deventer 
2013:Pulitzer, Amsterdam 
2012: Palace Hotel, Noordwijk
2011:Townhouse, Maastricht 
2010:Papendal, Arnhem 
2009:De Zon, Ommen 
2008:Eden American, Amsterdam
2007:Château St. Gerlach, Valkenburg a/d Geul
2006:Des Indes, Den Haag 
2005:Beaumont, Maastricht 
2004:Delta Hotel, Vlaardingen