Dag 1 Restaurant Week: tweets over annuleringen

Dag 1 Restaurant Week: tweets over annuleringen

De eerste dag van de Restaurant Week levert al de nodige reacties op over lege stoelen. Zo twitterde Imko Binnerts van Vis & Ko in Haarlem over zeven no shows tijdens de lunch en had Mirjam Putto van Lucifer in Wassenaar voor het diner 's avonds (al) twaalf annuleringen ontvangen.

Het hoge aantal annuleringen en no shows is onderwerp van discussie tijdens de Restaurant Week. Er werd al gesproken over het doen van een aanbetaling door gasten, maar daartoe is het (vooralsnog) niet gekomen.

Fatsoen

Binnerts vindt het absoluut geen verwijt aan de organisatie, maar juist aan de consument. ‘Gasten ontvangen ’s ochtends een sms van Dining City over hun reservering en gaan dan annuleren of komen niet opdagen. Daar kun je van alles tegen verzinnen, maar het gaat hier om fatsoen.’

Mirjam Putto, eigenaar van Lucifer, herkent dit. ‘Twaalf annuleringen voor vanavond. Op een totaal van twintig is dat een heleboel. We hebben dertig couverts per dag opengesteld, voor de rest van de week zitten we op dit moment vol. Omdat we normaal gesproken dicht zijn op maandag, krijgen we ook geen reserveringen van onze vaste gasten.’

Initiatief is goed

Binnerts heeft meer dan zevenhonderd reserveringen in de boeken staan. ‘Een prima week met een prima omzet, het initiatief is dus goed. We leveren topgerechten voor een heel bescheiden prijs, jammer dat gasten zich dat niet realiseren. Ik heb nu veertig annuleringen, maar gelukkig staan daar nieuwe boekingen tegenover.’

Is er een oplossing? Binnerts: ‘Ik heb reserveringen aangenomen van twee keer acht personen en die plekken uit het systeem van de Restaurant Week gehaald. Die mensen betalen dezelfde voordelige prijs, maar hebben rechtstreeks bij mij geboekt. De kans dat die komen, is dus groter.’