'De gast bepaalt wat hij betaalt

'De gast bepaalt wat hij betaalt

Een Weens restaurant laat sinds kort de gast bepalen wat hij afrekent. Het curry-restaurant Der Wiener Deewan heeft een beperkte kaart: elke dag vijf verschillende Pakistaanse curries, waarvan drie vegetarisch. Dranken kennen een vaste prijs, maar de gast mag zelf weten wat hij voor het eten betaalt.

De meeste gasten betalen een redelijk bedrag, en door de enorm gegroeide aandacht voor het kleine eettentje is de ondernemer nog niet slechter geworden van zijn ongebruikelijke prijsbeleid, schrijft trendwebsite Springwise.com.

Het Weense restaurant is niet de eerste die dit principe toepast. In Amerika en Australië zijn een aantal restaurants die het doen, maar dan voornamelijk uit filantropisch oogpunt.

Honger

One World Everybody Eats in Salt Lake City, So All Might Eat in Denver en Lentil As Anything in Melbourne onderstrepen op hun websites hun goede bedoelingen: met het geld dat de rijkere gasten betalen kan het restaurant ook minder welvarenden een maaltijd bieden, om zo hun steentje bij te dragen aan het uitbannen van honger in de wereld.

Aan deze drie restaurants zijn overigens charitatieve stichting verbonden die zich met lokale en (inter-)nationale acties inzetten voor hun gezamenlijke doel.

Marketingstrategie

Er zijn altijd gasten die misbruik maken van het altruïsme van deze horecaondernemers, de meesten betalen juist een beetje extra om maaltijden voor minder bedeelden te compenseren. Hét voorbeeld van sociaal verantwoord ondernemen, meent Springwise.

Het is dé nieuwe marketingstrategie: een product dat normaal redelijk prijzig is aanbieden tegen een door de afnemer te bepalen prijs. Muziekgroep Radiohead deed het met hun laatste album, en ook een Amerikaans muziekblad bood een jaarabonnement aan tegen ‘wat de klant vindt dat we waard zijn’.