nieuws

Gastvrijheidsgilde lanceert eigen restaurantgids

Restaurant

Het Gastvrijheidsgilde komt met een eigen restaurantgids waarin juist niet de prestaties óp het bord, maar die eromheen leidend zijn. Het gilde presenteerde Welkom, zoals de gids heet, maandag tijdens het GildenEvent in Ede.

Gastvrijheidsgilde lanceert eigen restaurantgids

In de gids zijn bijna honderd bedrijven opgenomen die volgens het gilde hun gastvrijheid goed op orde hebben. De gids is ingedeeld in vier sectoren: restaurants, cafés, hotels en fastservice. ‘Het is geen ranglijst’, benadrukt voorzitter Ton Ververs van het Gastvrijheidsgilde.

‘We kennen allemaal de Iens, Lekker en Michelin’, zegt Ververs over het waarom van wéér een nieuwe restaurantgids. ‘Maar in onze ogen misten we iets. Het gaat altijd over het eten, terwijl de ambiance en de gastvrijheid net zo belangrijk zijn.’

Gratis

Voor het idee van de gids kreeg Ververs in zijn bestuur niet meteen alle handen op elkaar, geeft hij toe. ‘Maar uiteindelijk wordt de gids breed gedragen.’ Ververs: ‘We wilden geen commerciële gids, dus hij is gratis.’

De beoordeling van de bedrijven is gedaan door veertig mystery guests, allemaal lid van het gilde. ‘Dat is onze kracht: vakmensen die worden beoordeeld door vakmensen. Daarbij is op drie aspecten gelet: welkom, verblijf en vertrek.’

ANWB

Voor volgend jaar hoopt Ververs uit te komen op 500 beoordeelde restaurants. Als dat doel gehaald wordt, volgt mogelijk een samenwerking met de ANWB. Directuer van die organisatie Guido van Woerkom was dan ook aanwezig bij de presentatie, om de eerste exemplaren aan te bieden aan vier willekeurige bedrijven uit de lijst.

Volgens Van Woerkom mogen we in Nederland meer aandacht geven aan gastvrijheid. ‘In de ogen van toeristen laten we daar nog veel liggen, blijkt uit gegevens van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). We moeten in Nederland gastvrijheid op Olympisch niveau krijgen. Dat is een proces van jaren, dat gaat niet van het ene op het andere moment.’

De ANWB-voorman pleit daarnaast voor het introduceren van een speldje voor gastpersonen, net als sommeliers hun druiventrosje hebben.

Reageer op dit artikel