Ice fondue als mogelijke trendsetter

Ice fondue als mogelijke trendsetter

Fonduen krijgt een nieuwe dimensie door 'ice fondue'. Gasten kunnen daarbij ijs-tapas bereiden uit fruit door het een paar seconden onder te dompelen in ijskoude, vloeibare stikstof. Het idee komt voort uit een evenementenaanbod en is doorontwikkeld tot totaalconcept voor de horeca.

Koen Gillis is eigenaar van het Leidse éénmansbedrijf Business Edge. Hij is bedenker van innovatieve marketingconcepten. Een van zijn ideeën was Icewizard, een concept voor het bereiden van ijs-tapas met vloeibare stikstof voor bedrijven op beurzen en evenementen. Deze publiekstrekker leidde tot enthousiaste reacties en uiteindelijk tot het ontwikkelen van ice fondue voor de horeca. Gillis kreeg daarbij ondersteuning van het Zuid-Hollandse project KennisNetwerken van Syntens en de Kennisalliantie.

Productie fonduepot

Innovatiecentrum Syntens heeft gezorgd voor onderzoek naar het ideale uiterlijk en materiaal voor de fonduepot. 'Daarna zijn we echt aan de slag gegaan om de pot daadwerkelijk te ontwikkelen en te laten produceren', zegt Gillis. Met subsidie uit het EFRO-programma KennisNetwerken werd verdere benodigde kennis ingekocht voor het businesstraject ingekocht, waaronder een culinair specialist die recepten voor ice fondue bedacht die door koks goed te verwerken zijn.

Sterrenrestaurants

Volgens Gillis past ice fondue het beste in de betere restaurants. Onder de restaurants die het concept al hebben aangeschaft zijn er zelfs met een Michelin-ster. Gillis: 'Dit kan weleens de nieuwste trend in de betere horeca worden.' Geïnteresseerde restaurants kunnen via Gillis de benodigde materialen afnemen, waaronder de stikstof.