Sigarenrokers halen hart op bij speciale lunch

Sigarenrokers halen hart op bij speciale lunch

Sinds de komst van het rookverbod in de horeca, bijna twee jaar geleden, zagen sigarenhandelaren en -fabrikanten een forse terugloop in de verkoop. De echte genieters kunnen deze weken hun hart ophalen tijdens een serie speciale sigarenlunches.

De serie is een initiatief van de Kampense koffiebrander en theebinder De Eenhoorn. Zij vroeg zusterbedrijf en sigarenfabrikant De Olifant om het sigarendeel van de lunch op zich te nemen. De Olifant wil hiermee hun product een imagoverbetering geven en de inzetbaarheid, zeker in de zomer als veel gasten buiten eten, onder de aandacht van restaurateurs brengen.

Buiten

De Olifant, een van Nederlands grootste sigarenfabrikanten, zocht in een viertal steden restaurateurs en sigarenspeciaalzaken om samen de lunches mee te organiseren. De aftrap werd gegeven bij Residence Rhenen. Goesting in Utrecht volgde en afgelopen weekend was het Rotterdamse In den Rustwat (IDRW) aan de beurt.

Geheel conform de wet gaan tijdens de lunches eten, wijnen en sigaren samen, zonder dat personeel daar last van ondervindt. Het kan zijn dat de sigaren in een aparte ruimte worden gepresenteerd, maar in sommige gevallen, zoals afgelopen weekend bij IDRW, laat het voorjaarsweer toe dat de aanwezigen tussen de gangen door buiten een sigaar opsteken.

Gerookte chocolade

Chef-kok Marcel van Zomeren raakt zelf geen sigaar aan, maar kookt wel graag met tabak. In de lunch presenteerde hij onder meer langoust die na het roosteren een kwartiertje is gerookt op Javaans tabaksblad en chocolade gerookt op Braziliaanse tabak.

Thomas Klaphake van De Olifant zegt zijn omzet in de horeca met ruim tien procent te hebben zien teruglopen sinds het rookverbod. Toch is de lunchserie niet bedoeld om dat te keren, maar om roken – en dan zeker sigaren – weer even positieve aandacht te geven.

2 miljard sigaren

Nederland is in aantallen nog steeds het tweede sigarenproducerende land ter wereld, na de VS. Ruim 2 miljard sigaren worden jaarlijks onder Nederlandse vlag gerold. Dertig jaar geleden rookten wij zelf met zijn allen een miljard sigaren op in een jaar, nu ligt de nationale consumptie per jaar op ongeveer 400 miljoen. Afgezet tegen 890.000 sigarenrokers in ons land is dat een pittig gemiddelde. Aangezien dit een groep is die vaak ook van lekker eten houdt, én het geld heeft om met regelmaat uit eten te gaan, is het een doelgroep om te koesteren, meent Klaphake.

De laatste sigarenlunch is bij Librije’s Zusje, op 25 april. Klaphake zegt te hopen een vervolg aan deze eerste serie te kunnen geven. Hij roept daarvoor ook collega-fabrikanten op om dit initiatief gezamenlijk verder uit te bouwen.